Banedanmark vil skrotte samarbejde med DMI

DMI leverer ikke brugbare skybrudsvarsler, mener Banedanmark, som nu selv stiller udstyr op ved udsatte broer.

Efter at to skybrud kom totalt bag på Banedanmark, vil selskabet nu droppe kontrakten med DMI, Danmarks Meteorologiske Institut, skriver Ingeniørens hjemmeside, ing.dk.

I stedet vil Banedanmark selv overvåge følsomme broer og baneanlæg for at være proaktiv på sikkerhedssiden, oplyser Otto Bach Ulstrup, der er systemansvarlig for Bro og Tunnelteknik i Banedanmark.
- Derfor aftalte vi, at DMI skulle varsle os ved udsigt til massive skybrud. Så var planen, at vi kunne lukke og tjekke de strækninger, som ville blive berørt - ligesom vi gør, når der er udsigt til storm, siger han.
- Men de sidste to gange, der har været voldsomme regnskyl i Københavns-området, har vi intet fået at vide. Ikke en gang et varsel om, at der kunne være noget på vej. Det kan vi jo ikke bruge til noget, fortsætter han.

Ifølge DMI har Banedanmark dog endnu ikke sendt deres opsigelse. Desuden oplyser DMI, at instituttet flere gange har tilbudt at imødekomme Banedanmarks ønsker.
- Vi vil meget gerne stille et bedre værktøj til rådighed for Banedanmark, hvilket vi har tilbudt dem både i 2010 og 2011, hvis de ønsker det, siger Carsten Simonsen, chef for vejrtjenesten på DMI.
Samtidig understreger han, at Banedanmark i 2010 valgte at takke nej til tilbuddet og i år slet ikke har svaret.

Samarbejdet mellem de to startede, efter at en vandløbsbro i 2007 blev skyllet væk under en banedæmning i Sønderjylland, så et tog kørte hen over et spor, der hang frit i luften.
DMI har siden advaret jernbanefolkene, når der var optræk til skybrud.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik