Banedanmark: Ny Nørreport er færdig med renovering af S-perron

Den 7. december er Ny Nørreport-projektet færdig med at renovere S-togsperronen på Nørreport. Det betyder, at S-togene igen kører normalt og standser på Nørreport om aftenen.

Det er med nye panelvægge, ny flisebelægning i enderne af perronen og genåbningen af en ny, nordlig trappe, der skal give passagererne mulighed for at fordele sig bedre på perronen, at Ny Nørreport-projektet nu afslutter renoveringen af S-banen.

Den mest omfattende del af arbejdet - istandsættelsen af tunnelens snart 100 år gamle betonkonstruktion - er ikke umiddelbart synlig for passagererne.

"Vi har knoklet på med renoveringen af Danmarks travleste S-togsstation om aftenen og natten gennem det seneste år, og nu er vi glade for, at de omkring 80.000 S-togspassagerer, der hver dag står af og på på Nørreport, igen kan bruge stationen fuldt ud," siger projektleder for Ny Nørreport-projektet, Mikael Bredsdorff.

Fjernbanens passagerer skal tage S-tog til Hovedbanen eller Østerport

Ny Nørreport fortsætter nu arbejdet på fjernbanen. Fra den 9. december bliver der arbejdet hver aften og nat med en omfattende renovering af stationen. Det betyder, at Kystbanen, regionaltog og InterCity-tog ikke standser på Nørreport Station mellem kl. 20.00 og 04.50 alle ugedage.

"Vi kører fortsat efter princippet om, at det altid er muligt at tage et tog fra Nørreport. Nu kører S-togene igen normalt, og nu er det så fjernbanens passagerer, der skal tage S-toget til København H eller Østerport og skifte til fjern og regionaltog dér," siger Mikael Bredsdorff.

Arbejdet foregår om aftenen og natten, fordi der er færrest passagerer.

Lysere perron med bedre luft

Også på fjerntogsperronen skal den slidte beton bankes ned og udskiftes, men der er også gode nyheder i vente for passagererne.

"Nu går vi i gang med en omfattende og tiltrængt fornyelse af hele perronen, der skal gøre den lysere og venligere at opholde sig på. Vi bygger nyt perronloft, laver ny beklædning på gulv og vægge og laver ny belysning," fortæller Mikael Bredsdorff.

Frem til august renoveres betonkonstruktionerne. Derefter lukkes fjernbaneperronen hele døgnet, mens selve perronen ombygges. Sideløbende bygger Ny Nørreport helt ny ventilation til fjerntogsperronen, hvor 11 nye ventilationsrør skal give luftkvaliteten på stationen et markant løft. Det første ventilationsrør er allerede bygget og sat i drift.

Renoveringen af fjerntogsperronen løber frem til foråret 2014. Hele ombygningen af Nørreport Station er færdig ved årsskiftet 2014-15.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik