Det viser en intern rapport fra Region Hovedstaden, som DR Nyheder har gennemgået.
Rapporten blev bestilt i 2010 netop på grund af alvorlige svigt i det kommunikationsudstyr, der skal tilkalde personale, når patienter på sygehuse blandt andet får hjertestop.
Rapporten beskriver tre episoder, hvor patienten døde efter alarmsvigt - i et af tilfældene står der:
"? at patienten ikke overlevede, og rapportøren angiver den forsinkede behandling som årsag".
Rapporten beskriver 138 hændelser fra 2007-2010 - heraf har 5 procent altså - seks patienter oplevet "katastrofal" eller "betydelig" skade på grund af den forsinkede hjælp assistance, som det hedder i rapporten.
I rapporten står der også, at problemer med telefonsystemer kan true patientsikkerheden, og det kan ikke udelukkes, at utilsigtede hændelser omkring telefonsystemer har medvirket til patientskade - herunder alvorlige skader.
På Hvidovre Hospital oplever man, at der ved hver femte alarm, at der noget galt med teknikken. Enten virker en personsøger ikke, eller også strejker alarmtelefonen.
Sygehusdirektør i Hvidovre, Torben Mogensen, mener dog ikke, at de svigtende alarmer har kostet menneskeliv på hans hospital.
- Jeg er ked af det, hvis nogle ikke får den optimale behandling, hvad jeg må erkende der er sket i nogle situationer. Men vi arbejder på - og vi har gjort det hele tiden - at gøre det bedre, siger han.