Ældreorganisationer glæder sig over skrinlagt udfasning af mimrekortet

Tirsdag morgen kom det frem, at trafikselskaberne Movia, DSB og Metroselskabet skrinlægger at udfasningen af mimrekortet indtil videre. Det glæder flere ældreorganisationer.

Planerne om at fjerne det populære pensionistkort til offentlig transport er foreløbig droppet.

Det står klart, efter Movias bestyrelse på vegne af transportsammenslutningen DOT, der også tæller DSB og Metroselskabet og dækker de to regioner øst for Storebælt, i en pressemeddelelse har forklaret, at ”hurtigt indførte og meget store prisstigninger skaber usikkerhed om, hvad det vil betyde for den enkelte pensionists rejsemønster.”

Derfor ”kalder det også på, at vi måske går lidt mere forsigtigt til værks, end vi i DOT først havde lagt op til”, lyder det videre i pressemeddelelsen.

Dermed bliver pensionistkortet, der er et særligt tremåneders rejsekort til personer over 65 år eller på førtidspension med store rabatter, fredet for en stund.

Og det glæder flere ældreorganisationer.

- Afskaffelse af mimrekortet ville ramme nogle pensionister urimelig hårdt

- Vi er meget glade for, at Movia og de øvrige trafikselskaber har lyttet til kritikken fra de mange seniorer og organisationer. Det hurtige og brutale afskaffelse af mimrekortet ville ramme nogle pensionister urimeligt hårdt og gå ud over deres hverdagsliv, lyder det fra Katrine Lester, der er direktør i organisationen Danske Seniorer.

De har fået talrige henvendelser fra pensionister, som er fortvivlet over at skulle miste deres kort og en undersøgelse blandt deres 90.000 medlemmer viser, at 72 procent af seniorerne i hovedstaden ønsker at bevare mimrekortet.

MIMREKORTET

Pensionistkortet blev oprettet af HT (Hovedstadsområdets Trafikselskab) i 1960'erne. Det blev hurtigt omdøbt til 'mimrekortet' i folkemunde. 

 

Pensionistkortet giver borgere på 65 år og derover mulighed for at rejse ubegrænset med offentlig transport i hovedstadsområdet i tre måneder – dog ikke i morgen- og eftermiddagsmyldretiden på hverdage.

 

Pensionistkortet koster mellem 420 og 840 kroner for tre måneder afhængigt af antallet af zoner, man køber.

 

Ifølge Movia har 17 procent af de ældre i hovedstadsområdet et pensionistkort. Det svarer til 70.000 mennesker. 

- Pensionister bruger bus og tog til at handle, til at tage til lægen, til når de laver frivilligt arbejde eller passer deres børnebørn. De bruger det for at komme til kulturoplevelser og til at hjælpe hinanden. Billig kollektiv transport for ældre er godt for kampen mod ensomhed, for klimaet og for det danske civilsamfund. Det skal også tænkes ind, når man overvejer hvor dyrt det skal være, siger direktøren.

Ældreråd glæder sig - men ser bekymret på fremtiden

Også hos Ældrerådet i Københavns Kommune glæder man sig over, at DOT nu trækker i bremsen for at tænke sig om. Men alligevel lurer det uvisse om, at der fortsat skal findes en løsning, i det fjerne.

- Jeg drager et lettelsens suk. Det er lige ovre for nu, men jeg frygter det, der kommer bagefter, siger Kirsten Nissen, der er formand for Københavns Ældreråd.

DOT understreger, at en reform af pensionistordningen er en bunden opgave, som skal sikre, at flere får rabat end med den nuværende ordning.

Trafikselskaberne bag DOT har modtaget kritik fra Rigsrevisorerne for ikke at løse opgaven med at flere får rabat.

- De har set, at det her var for voldsomt, og det er det også. Der er en grund til, at man har reageret, som man har. I første omgang så trækker vi vejret lettet, men vi følger det nøje, siger Kirsten Nissen og tilføjer, at ”en længere overgang bare kan betyde, at det bliver indfaset over længere tid”.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik