10 millioner til flere folk skal løse lange svartider på 112 og 1813 - "men medarbejderne flygter jo"

Regionsrådet afsætter 10 millioner til flere folk for at løse problemer med lange svartider og missede opkald på 112 og 1813, men Dansk Folkeparti retter kritik. Medarbejderne flygter jo væk alligevel, lyder det.

Missede alarmopkald til 1813 og 112 samt et dårligt arbejdsmiljø i regionens vagtcentral.

Det har haglet ned med dårlige og kritiske historier om Akutberedskabet de seneste måneder.

Tirsdag har et bredt flertal i regionsrådet så stemt for at afsætte 10 millioner til at løse problemerne, forbedre arbejdsmiljøet i hele Akutberedskabet og sikre hurtige svartider på både 112 og 1813.

Det skriver Region Hovedstaden i en pressemeddelelse.

Et mistet opkald dækker over borgere, som ikke får hjælp øjeblikket fra en sundhedsfaglig medarbejder inden for 22 sekunder. Gør de ikke det, så tæller opkaldet som mistet.

Plan for fremtiden klar

- Jeg er glad for, at der var bred opbakning i regionsrådet til den plan, der er lagt frem, men der blev også udtrykt et klart krav til Akutberedskabet, om at politikerne vil sikres, at de løbende holdes orienteret om situationen vedrørende 112 og Akutbredskabet som helhed, siger regionsrådsformand Lars Gaardhøj 

Til et møde den 7. december skal administrationen derfor præsentere en model, som fremadrettet sikrer den løbende orientering, ligesom administrationen på mødet vil redegøre for overvejelser om den ledelsesmæssige udfordring i Akutberedskabet.

På mødet skal Akutberedskabet også give en status for arbejdet med at sikre tilstrækkelig kapacitet på 112 Vagtcentralen.

Flere medarbejdere

- Der skal først og fremmest sikres flere medarbejdere til at tage telefoner, når borgerne ringer om hjælp, men der er et øget pres på hele akutområdet. Derfor bliver der her i efteråret blandt andet indført en ny praksis, så Akutberedskabet bruger ambulanceberedskaberne smartere og forbedrer responstiderne, siger Lars Gaardhøj

Han understreger, at alle problemer på akutområdet ikke er løst med den ekstra bevilling på 10 millioner  kroner: 

- Det her er blot første skridt, og vi kommer til at følge det tæt – også efter den 7. december. Borgerne skal have tillid til, at de får hurtig og kompetent hjælp, når de ringer 1813 og 112 - og vi vil have et godt arbejdsmiljø i akutberedskabet, så medarbejderne kan gå stolte og glade på arbejde, siger Lars Gaardhøj.

DF med kritik: De ansatte flygter jo væk

Det mener Dansk Folkeparti dog ikke vil ske i den nuværende ramme. De stemte derfor imod forslaget

- Dansk Folkeparti er selvfølgelig enig i, at det er påkrævet med effektive initiativer for at løse problemerne med 112 og Akutberedskabet, skriver Finn Rudaizky (DF) i en kommentar til TV 2 Lorry.

- Når DF ikke stemmer for de fremlagte initialer, skyldes det, at der bevilliges penge, uden der efter vores opfattelse er taget en tydelig stillingtagen til, hvorvidt forberedringstiltag kan gennemføres med den nuværende ledelse i Akutfunktionen. og at bevilling af penge til flere ansatte ikke er samstemt med det forhold, at 1/4 af alt personale årligt flygter væk på grund af manglende arbejdsmæssig trivsel og manglende samarbejde, skriver Finn Rudaizky til TV 2 Lorry.

Camilla ventede en time

TV 2 Lorry har tidligere talt med Camilla Krogh Østrup, som ventede en time og ringede fem gange til alarmcentralen, da en ældre mand faldt og slog sig alvorligt på gaden.

Først da han fik hjertestop, kom der hjælp.

Hele den historie kan du læse her