Her er seks grafer, der viser, hvordan trængslen har udviklet sig hos dig

Der er sket noget på de store indfaldsveje til København de senere år. Dyk ned i grafikkerne for at finde ud af, hvad der er sket i dit område.

Nej, det er ikke bare noget, du bander og svovler over, når du igen igen sidder i kø i morgentrafikken. 

Der ER kommet flere biler på vejene de senere år. 

Faktisk var der 33 procent flere køretøjer på de 11 største indfaldsveje til København i 2019, end der var i 2012, hvor Thorning-regeringens betalingsring blev lagt i graven. Trængslen er stigende, men i de senere år har bilpendlere dog brugt stort set den samme tid på at køre til og fra hovedstaden.

Herunder kan du se en række visualiseringer af, hvordan trængslen har udviklet sig hos dig. 

Hvis du vil læse endnu mere om årsagerne og forklaringer bag tallene, kan du læse mere her. 

Betalingsringen, der ikke blev til noget

  • I denne uge sætter TV 2 Lorry fokus på 10-året for betalingsringens endeligt. Vi spørger blandt andet: Hvis ikke en betalingsring – hvad er så løsningen på den stigende trængsel i hovedstadsområdet? 


  • Den daværende S-R-SF-regering ville i 2012 have en betalingsring inden for Ring 2 og overvejende langs Ringbanen (linje F fra Hellerup Station til Ny Ellebjerg Station).


  • På Amager skulle ringen gå langs Øresundsvej. Betalingsringen blev lanceret med undertitlen “færre trafikkøer og billigere billetpriser.”


  • Betalingsringen skulle indbringe to milliarder til den kollektive trafik.


  • Regeringen kaldte også betalingsringen for “miljøringen” og “trængselsringen”, ligesom man lagde vægt på de sundheds - og miljøgevinster, der kunne være ved at begrænse bilkørsel i hovedstadsområdet.


  • Den 22. februar 2012 blev S-R-SF-regeringens ønske om en betalingsring rundt om København lagt i graven. Dagen inden havde statsminister Helle Thorning-Schmidt (S) på et pressemøde gentagne gange sagt: “Der kommer en rigtig god løsning i morgen.”


  • S-R-SF-regeringen endte som bekendt med at droppe planerne og afsatte i stedet én milliard kroner til kollektiv trafik, som københavnerne måtte dele med resten af Danmark.


  • Helle Thorning-Schmidt mente, at en stor folkelig modstand var årsagen til, at projektet blev droppet:
    - Det særlige ved denne situation var, at lige præcis de mennesker, hvis problemer vi gerne ville løse, altså dem der sidder i trængslen, de sagde nej tak. Fagbevægelsen sagde nej, tak. Deres borgmestre sagde nej, tak. Pendlerne, altså dem, der bruger den kollektive trafik var imod. Miljøorganisationerne var imod. Man kunne nærmest ikke finde nogen, som var for det, sagde Helle Thorning-Schmidt til Berlingske.


Flere og flere køretøjer

Klik på afspil-knappen i bunden for at begynde. Klik på pause og hold musen over cirklerne for at læse mere. 

Jo større cirkler - jo flere køretøjer. 

Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

De værste tidspunkter for bilpendlerne

MotorvejTidspunktSå langsomt går det, hvis du skal køre hele strækningen
M3 - sydgående, fra Lyngby til Avedøre15:00 - 16:0038,8 km/t
M3 - sydgående, fra Lyngby til Avedøre16:00 - 17:0041,2 km/t
M3 -nordgående, fra Avedøre til Lyngby08:00 - 09:0047,0 km/t
Hillerødmotorvejen - sydgående, fra Allerød til Borups Alle07:00 - 08:0050,9 km/t
M3 -nordgående, fra Avedøre til Lyngby07:00 - 08:0051,8 km/t
Hillerødmotorvejen - sydgående08:00 - 09:0052,1 km/t
M3 - sydgående, fra Lyngby til Avedøre08:00 - 09:0053,3 km/t
M3 -nordgående, fra Avedøre til Lyngby16:00 - 17:0056,9 km/t
M3 - sydgående, fra Lyngby til Avedøre07:00 - 08:0059,9 km/t
Helsingørmotorvejen - sydgående, fra Kokkedal til Tuborgvej08:00 - 09:0060,6 km/t

Sådan vil trafikken udvikle sig frem mod 2030

MotorvejspunktKøretøjer 2019Køretøjer 2030Ændring i procent
Motorring 3, ml. <21> og <22> v/Husum129.200153.36019
Amagermotorvejen, ved Kalveboderne116.300152.76031
Øresundsmotorvejen, vest for Englandsvej73.88092.81526
Motorring 4, ved Herstedvester78.90086.71110
Køge Bugt Motorvejen, nord for Brøndby Strand83.338108.36430
Køge Bugt Motorvejen, ved Karlslunde113.588132.64217
Holbækmotorvejen, ml. Motorring <4> og <6>101.100113.33312
Holbækmotorvejen, øst for Roskilde84.50094.72512
Holbækmotorvejen, ved Torkildstrup43.92352.13719
Frederikssundsmotorvejen, vest for Ejby69.27279.17814
Hillerødmotorvejen, ved Mørkhøj52.00056.0048
Hillerødmotorvejen, sf. Fiskebækbroen ved Værløse64.40076.08918
Hillerødmotorvejen, ved Brødeskov33.62839.73118
Helsingørmotorvejen, vest for Kokkedal42.88947.37110
Helsingørmotorvejen, ved Lundtofte89.68997.0888
Helsingørmotorvejen, ved Gentofte Sø84.62985.7931
Vestmotorvejen, vest for Bjæverskov54.34465.70221
Sydmotorvejen, nord for Algestrup49.58657.76817

Corona og trafik

  • De seneste to år har været præget af corona-hjemsendelser og nedlukninger, og det har medført betydeligt mindre trafik på vejene, oplyser Vejdirektoratet.


  • I øjeblikket er antallet af køretøjer dog kun et par procent under niveauet fra tiden før corona.


  • TV 2 Lorry har i gennemgangen valgt at se bort fra coronaårene 2020 og 2021, og det er derfor 2019, der er det bedste år at sammenligne med. 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik