Movia vil nedlægge hver 7. busrute: En kommune nægter og går egne veje

For få passagerer og stigende brændstofpriser har fået trafikselskabet Movia til at melde klart ud: Hver syvende busrute er i risiko for at dreje nøglen om. Men ikke i Lejre, hvor man har taget sagen i egen hånd.

Den kollektive trafik har været en kampplads den seneste tid.

Også i Lejre, hvor Movia tidligere har meldt ud, at tre busruter risikerer at blive nedlagt.

Det drejer sig om linjerne 221, 227 og 233.

 Og det vækker utilfredshed blandt de lokale, TV 2 Lorry har talt med.

- Jeg tænker, at det er rigtig ærgerligt. Og jeg tænker også, at det vil få folk til at genoverveje, om man skal flytte her til kommunen, hvis den offentlige trafik ikke er i orden, lyder det fra Ena Vinther Ringsmose, som selv bor i Lejre, og hun bliver bakket op af Jacob Andreasen, der ligeledes bor i Lejre: 

- Det er nok en del, som får sværere ved at komme på arbejde, og så får vi flere biler på vejene. Og det har vi i forvejen et problem med herude, siger han.

Lejres borgmester Tina Mandrup (V) har fulgt bus-sagen nøje. For i en landkommune som Lejre, har busserne nemlig en altafgørende betydning. 

- Det betyder alt. Vi er en landkommune, hvor vi har bosætning i alle vores små 49 landsbyer. Og det er altså livsnerven for rigtig mange af vores borgere, der skal pendle til uddannelse, på arbejde og for de ældre. 

(Artiklen fortsætter under videoen)

Men i Lejre er busdriften sikret. Her har kommunen valgt selv at bruge penge på at sikre den eksisterende busdrift.

Busserne har været til debat i hele TV 2 Lorrys område, efter Movia i begyndelsen i september meldte ud i et sparekatalog, at hver syvende buslinje risikerer at lukke som følge af for få passagerer efter coronakrisen og stigende brændstofpriser.

Konkret mangler der 233 millioner kroner i kassen resten af året hos Movia, der står for busdriften og er ejet af 45 kommuner og to regioner på Sjælland.

(Artiklen fortsætter under billedet.)

Kortet her viser, hvordan helt op mod 74 buslinjer risikerer at blive berørt.
Kortet her viser, hvordan helt op mod 74 buslinjer risikerer at blive berørt.
Foto: TV 2 Lorry

Tirsdag var regioner og kommuner så til møde med transportminister Trine Bramsen (S), om hjælp til de trængte trafikselskaber.

Resultatet blev 125 millioner kroner i kompensation til trafikselskaberne. 

- Trafikselskaberne har haft rigtig svært ved at få passagerne tilbage i den kollektive transport, modsat for eksempel metro og tog, der har passagerne tilbage. Der går det altså ikke lige så god med busserne. Og det vil vi gerne hjælpe dem med og derfor har vi givet dem et ekstra tilskud, siger transportminister Trine Bramsen. 

quote De kunne godt have givet det vi havde bedt om. Det havde være en fordel for hele landet.

Marianne Frederik, formand for trafikudvalget i Region H

Men pengene rækker ikke langt nok - blandt andet på grund af de stigende udgifter til bussernes brændstof, mener man i Region Hovedstaden:

- De kunne godt have givet det, vi havde bedt om. Det havde være en fordel for hele landet. For det er ikke kun Region Hovedstaden, der mangler de penge, lyder det fra Enhedslistens Marianne Frederik, der er formand for trafikudvalget i Region Hovedstaden. 

Der mangler altså stadig over 100 millioner kroner hos busselskaberne efter statens kompensation tirsdag.

Alligevel forholder man sig roligt i Lejre Kommune.

For her har politikerne allerede givet hinanden håndslag på, at de vil finde penge til de truede buslinjer - og dermed er de sikret:

- Politisk er der fuldstændig enighed om, at der skal være buslinjer ud i vores landsbyer. Det er livsnerven for, at vi kan holde liv i vores landsbyer, forklarer Lejres borgmester, Tina Mandrup.

Og den melding om bussernes fremtid glæder Lejre-borgerne:

- Det synes jeg er en god idé. Det er selvfølgelig nogle penge, der skal tages et andet sted fra, men stadig en god idé, lyder det fra Ena Vinther Ringsmose. 

- Det kan jeg da godt forstå ræsonnement bag, i og med at vi stadig har det problem med, at vi har rigtig mange biler. Og nogle veje som er proppet til i myldretiden. Så det eneste alternativ er at satse noget mere på offentlig transport, afrunder Jacob Andreasen.

TV 2 Lorry har forsøgt at få en kommentar fra Movia. Men de er ikke vendt tilbage på vores henvendelser.