De ligner lidt får på afstand, men når man kommer tættere på, så kan man se at det er grise med krøller.
Det behårede grise i folden hyler, så snart de ser Johanne Schimming komme gående i mod dem. De ved godt, at det betyder mad. Grisene samles alle foran den lyshårede bondekvinde og mæsker sig i det brød, som hun kaster ind til dem i mudderet.
Kødet fra grisene og resten af afgrøderne fra gården Hegnsholt plejer at blive solgt til restauranter. Den forretning forsvandt i takt med nedlukningen. Men dyrene skal stadig passes, og medarbejderne på gården have løn. Så det har tvunget Johanne Schimming til at tænke i alternative baner.
- Corona-krisen har fået os til at indse, at vi i større grad er nød til at fokusere vores forretning på mere privat salg og mindre salg til restauranter. Så derfor vil vi gerne prøve at tilrette gården og dens aktiviteter til mere privat salg. Vi kan ikke bare skrue ned for aktiviteterne på gården, fordi der er corona, fortæller Johanne Schimming, mens hendes hånd kæler med en af de krølhårede grise.
Med den omlægning i tankerne skal Johanne derfor bruge noget økonomi til at omdanne gården til flere private besøgende. Blandt andet skal der laves en parkeringsplads og+ kundetoiletter. Hun har derfor startet en såkaldt crowdfunding, hvor mange almindelige mennesker låner eller giver små beløb, der sammen kan finansiere et projekt. Gården Hegnsholt skal bruge 100.000 kroner til omlægningen og i bytte for at bidrage, kan man få en guidet tur på gården, være bonde for en dag eller få et gavekort til gårdbutikken.
Hvad er crowdfundig?
Rewardbaseret crowdfunding
Hos Hegnsholt laver de en rewardbaseret crowdfunding, hvor pengene går til et projekt eller en idé. De, der støtter projektet med større eller mindre beløb, kan efterfølgende indløse en varer eller en ydelse. Det vil sige, at de køber en vare, der bliver en realitet på længere sigt.
Crowdfunding-lån
I stedet for at iværksættere skal spørger en stor bank om et kæmpe beløb, så er der crowdfunding-lån. Det fungerer ved at helt almindelige mennesker låner mindre beløb ud mod en senere tilbagebetaling. På den måde kan mange lokale være investorer i f.eks. den lokale chokoladefabrik.
Moderne form for andelsbevægelse.
Selvom der er en stærk lokal ånd mange steder i landområderne, så er konceptet med crowdfunding ikke slået voldsomt igennem. Det skal der nu laves om på, mener Dansk industri, Landdistrikternes Fællesråd og Dansk Iværksætterforening, der er gået sammen om at arbejde for, at mere iværksætteri i landdistrikter bliver finansieret via crowdfunding.
- Vi har sat et projekt i søen, der handler om at udbrede kendskabet til crowdfunding, og det gør vi, fordi vi skal have flere iværksættere over hele landet. Crowdfunding er et rigtig godt instrument til skabe noget økonomi til nystartede virksomheder, som gerne vil prøve en ide af, men mangler kapital, forklarer Lars Holm Nielsen, som er chef for iværksætteri i Dansk Industri.
Uanset hvor man er i landet, så kan man finde nogle, der har gode idéer, men også nogle med nogle frie midler, som de gerne vil skyde i projekter
I kølvandet på finanskrisen er væksten gået langsommere i landdistrikterne end i de store byer. Nu truer også corona-krisen de mindre virksomheder og iværksættere på landet. Men med udbredelsen af crowdfunding er håbet at skabe den større balance og sammenhæng mellem land og by.
- Vi ser det som en moderne form for andelsbevægelse, hvor man kan skyde penge ind i de lokale projekter. Så på samme måde som andelsbevægelsen er noget, der har støttet op om de lokale, så gør crowdfunding det også. Uanset hvor man er i landet, så kan man finde nogle, der har gode idéer, men også nogle med nogle frie midler, som de gerne vil skyde i projekter, fortæller Lars Holm Nielsen.
Mere aktivitet på landet.
Lisbeth Grønberg bor ikke langt fra gården Hegnsholt, og hun har længe støttet crowdfunding-projekter. Alt fra græsmælk til muslinger og et klippekort til hindbær på Hegnsholt, har hun også købt.
- Jeg vil gerne være med til at fremme nogle små projekter rundt omkring i landet. Nogle af projekterne er blevet større, og nogle er forblevet lokale, og det, syntes jeg, er endnu bedre. Nu bor jeg selv på landet, og det er vigtigt, at man får opretholdt et vis aktivitetsniveau i landområderne, mener Lisbeth Grønberg.
Lisbeth har både støttet rewardbaseret crowdfunding, men hun har også givet såkaldt crowdfunding-lån. Tolv kilometer fra hvor hun selv bor, har nogle hundrede personer udlånt penge til, at en chokoladefabrik kunne blive en realitet. Lisbeth er en af de personer, som har udlånt penge til projektet. Hun har lånt chokoladefabrikken 10.000 kroner mod tilbagebetaling og en mindre rente, som hun ikke ville få, hvis pengene bare stod i banken.
- Jeg havde smagt deres chokolade før, og jeg elsker god chokolade. Så jeg sad faktisk klar ved telefonen, da der blev åbnet for lånet, for jeg var ret sikker på, at der ville blive "run" på den investering, fortæller Lisbeth Grønberg med et stort smil.
Chokolade ambassadører
Man kan tydeligt se, at chokoladefabrikken er ny. Den er bygget i lyst træ, og rundt om fabrikken er der plantet mandeltræer. Så snart man åbner døren, bliver man mødt af duften af chokolade. Og når der ikke er en global pandemi, så er der mange kunder, som retter ryggen lidt ekstra i stolthed, når de kommer ind på fabrikken. Det er i hvert fald indtrykket hos manden bag chokolade-brandet.
- Det at folk har investeret og lånt penge ud til os, det gør, at vi har en flok mennesker, som føler ejerskab, som kommer her ud og bruger penge, og som tager deres venner med herud og udbreder kendskabet til os. De er ambassadører for vores virksomhed. Det er de gratis ting, som kommer med, fortæller chokoladeproducent Mikkel Friis-Holm.
Mikkel Friis-Holm har over 20 års erfaring med iværksætteri, så for ham har et værktøj som crowdfunding ikke været helt fremmed, og han ser det som en god mulighed for kapital, da bankerne ikke altid er helt med på at låne til iværksættere.
- Når bankerne ikke vil låne penge til iværksættere kan crowdfunding være en ny tids økonomi, der kan gøre os mere uafhængig af bankerne, fortæller Mikkel Friis-Holm.
Med de lukkede restauranter og den manglende omsætning på gården Hegnsholt, havde bankerne muligvis heller ikke været begejstret for at låne penge til en omlægning af gården. Så Johanne Schimming krydser fingre for, at hendes crowdfunding lykkes. Den lokalånd som er vigtig for sådanne projekter, den kan hun mærke eksisterer.
- Her under corona-krisen har jeg - og rigtig mange andre små lokale producenter og gårdbutikker - oplevet en stor stigende interesse for vores produkter. Jeg tror, at krisen har været med til, at flere er blevet opmærksomme på at købe og støtte lokalt, fortæller Johanne, da hun er ved at være færdig med at fodre de krøllede grise.