Gå, cykl og padl - tre veje til eventyr i naturen

Man opdager smukke oaser, når man tager på tur i vores område. Med eventyrer Erik B. Jørgensen går, cykler og padler journalist Anne Sørensen sig vej.

Måske er det i år, det skal være - den der tur ud i det blå, du har talt om i årevis?

Ud i naturen, blot i selskab med dine tanker, fuglekvidder og lyden af gruset, der knaser under dine vandrestøvler.

Der er heldigvis masser af muligheder for at komme ud i naturen herhjemme.

I tre dage tog jeg på tur med eventyrer Erik B. Jørgensen i vores område. For at se, hvad man kan opleve ved at både vandre, cykle og padle kano.

Vi håber, at du kan blive inspireret til at gå på oplevelse i dit eget nærområde. For der er virkelig gode oplevelser at hente i naturen.

Når man vandrer, er der god tid til at fange detaljerne i omgivelserne.
Foto: Erik B. Jørgensen

Erik B. Jørgensen planlagde ruten, hvor vi tog en dag med vandring, en dag på cykel og en dag i kano.

En rute der strakte sig fra Hvalsø, via Hareskoven og til der, hvor Mølleåen ender ved Klampenborg og kanten af Øresund.

Erik B. Jørgensen

Eventyrer, Siriusmand og jægersoldat

Holder foredrag og skriver bøger om sine ekspeditioner

bla. til Grønland, Alaska og ture ud i vildmarken med datteren Karen

Vandring - dag 1

Vi startede ruten ved Hvalsø Kirke, hvor vi vandrede cirka 18 kilometer af Skjoldungestien gennem skov, langs pangfarvede rapsmarker, kanten af åløb og gennem små byer, hvor man ikke ellers ville komme forbi.

En tur, hvor terrænet hele tiden ændrer sig, og når man bevæger sig til fods, er der god tid til at dvæle ved de små detaljer i naturen.

Skjoldungestierne er et netværk af stier, der går gennem Gl. Lejre. Går man hele vejen fra Hvalsø til Roskilde, er turen cirka 30 kilometer, men vi tog altså bare en del af turen.

Se programmet fra første del af turen

Ved kanten af en skibssætning nogle hundrede meter fra Lejre Museum sluttede vores rute ved en hyggelig shelterplads.

Den ligger nærmest i en gryde, i læ for vinden. Man kan ikke booke shelteret på forhånd, men vi var heldige, at der ikke var andre på pladsen, da vi kom dertil.

Her lavede vi aftensmad og overnattede den første nat.

Du kan få overblik over, hvor man kan og må overnatte i naturen på Naturstyrelsens hjemmeside.

Fremme ved lejrpladsen i Gl. Lejre, hvor vi skal overnatte i shelteret den første nat.
Foto: Rasmus Wilmann, TV 2 Kosmopol

Dag 2 - Cykling

På turens anden dag cyklede vi fra shelterpladsen ved Gl. Lejre, via Roskilde og op til Hareskoven, hvor vi skulle overnatte i telt.

Turen var knap 52 kilometer.

Det går jo, i sagens natur, noget hurtigere, når man cykler. Men vi stoppede flere steder, for at holde pause. Kiggede på rådyr, fugle, gravhøje og seværdigheder som Vikingsskibsmuseet eller amfiteatret i Hedelandet, som vi passerede på vores tur.

Ofte cyklede vi i kuperet terræn inde i skoven. Langs kanten af skovsøer og ad knudrede stier.

Vi overnattede på en teltplads i Hareskoven, hvor vi gemte os i teltene, og spiste frysetørret spaghetti bolognese, mens regnen tog til.

Du kan se programmet om turens anden dag lørdag d. 16. maj.

På andendagen cyklede vi fra Gl. Lejre til Hareskoven, hvor vi overnattede i telt. Her står vi i Hedelandet lige ved amfiteatret.
Foto: Rasmus Wilmann, TV 2 Kosmopol

Dag 3 - Kano

Vi cyklede omkring fem kilometer fra teltpladsen i Hareskoven og til kanoudlejningen ved Frederiksdal, hvor Erik B. Jørgensen havde sin kano liggende. Og hvor man altså også har mulighed for at leje en kano.

Vi skulle padle til Mølleåens slutning ved Klampenborg. Cirka 13 kilometer og med otte overbæringer.

Efter et par kilometer blev det temmelig meget regnvejr.

Fordelen var, at ganske få var ude at sejle, så jeg til tider følte, at jeg befandt mig i en helt anden verden. Når man måtte bukke sig under lavthængende grene eller padlede nær fiskehejrer, ænder og mus, der pileder afsted ved bredden.

Du kan se programmet om den tredje dag på turen lørdag d. 23. maj.

En af de otte overbæringer på turen op ad Mølleåen.
Foto: Erik B. Jørgensen

Du kan se programmerne i vores lørdagsudsendelse klokken 19.30 fra d. 9. maj.

Sidste år gik jeg fra Hundested til Helsingør af Nordkyststien, se mere om den tur her.