Det helt store samtaleemne både blandt borgere og politikere i Lyngby-Taarbæk Kommune er den kommende letbane.
En af dem, der ikke er glad for byens kommende transportmiddel, er Hanne Voxen Lundquist, som har boet i byen siden 1951.
Movia siger, at en bus ikke kan løse de trafikale udfordringer, der er i Ring 3.
- Den vil ødelægge vores by. Det er i den grad et tilbageskridt, at vi skal plastres til med ledninger og skinner, siger hun.
Hanne Voxen Lundquist mener derimod, at kommunen i stedet skal satse på el-busser.
Borgmester håber stadig på en anden løsning
Selvom 15 ud af 21 medlemmer af kommunalbestyrelsen bakker op om letbanen, så har den konservative borgmester Sofia Osmani stadig et håb om, at letbanen kører udenom Lyngby-Taarbæk Kommune.
Det var blandt andet de konservative og Liberal Alliance, som stemte imod den kommende letbane. Ifølge Sofia Osmani er projektet i udbud nu, men den endelige kontrakt er endnu ikke underskrevet.
Vi er nødt til at tænke i nye løsninger, og vi er nødt til at få folk over til den offentlige transport.
- Så længe den ikke er det, så mener jeg stadigvæk, at der er en chance for at lave tingene om. Jeg kan ikke love, at det kan lade sig gøre, men jeg vil gerne kæmpe for, at det bliver et andet projekt, understreger hun.
Letbanen løser trafikproblemerne
Både SF og Venstre holder fast i, at letbanen er løsningen på de trafikale problemer, som byen over længere tid har døjet med.
-Movia siger, at en bus ikke kan løse de trafikale udfordringer, der er i Ring 3, siger Søren Peder Rasmussen, som er spidskandidat for Venstre.
- Vi har en kæmpe trængselsudfordring i Lyngby, siger Sigurd Agersnap fra SF.
- Der er vi nødt til at tænke i nye løsninger, og vi er nødt til at få folk over til den offentlige transport, fortsætter han.
Se den fulde debat om letbanen øverst i artiklen.