Kommuner sparer penge ved at stå sammen om nyt IT-system

Et nyt økonomi- og personaleadministrationssystem indkøbt på tværs af kommunegrænser har sparet syv kommuner for masser af penge.

Køge Kommune får nyt IT-system Foto: Mads Claus Rasmussen - Ritzau Scanpix

Administrative medarbejdere i syv kommuner sidder med øjnene klistret ekstra tæt til skærmen i disse dage.

Årsagen er, at et nyt fælles økonomi- og personaleadministrationssystem kaldet KMD OPUS i disse dage er ved at blive udrullet i syv kommuner på Sjælland.

En af de kommuner er Køge, og her glæder man sig over, at kommunerne har fundet fælles fodslag om indkøb og udvikling af it-systemer. 

Læs også Region Sjælland giver grønt lys til nye diabetesklinikker

- Samarbejdet på tværs af de syv kommuner betyder, at en række arbejdsprocesser nu bliver ensrettet og automatiseret - og det frigiver tid, der kan bruges på kommunernes kerneopgaver, nemlig service til borgerne, siger Lene Østergaard Lunde, der er direktør for Kultur- og Økonomiforvaltningen i Køge Kommune, i en pressemeddelelse.

- Kommunernes samarbejde sparer borgerne penge - det er nemlig billigere at udvikle ét fækkes system, som kan bruges i samtlige syv kommuner, fremfor at alle skal opfinde den dybe tallerken på ny, tilføjer direktøren.

Fælles for kommunernes oplevelse af at skabe et nyt it-system er, at det er dyrt. Men her hjalp det at stå sammen med et samlet indbyggertal på i alt en halv million borgere, for på den måde at presse prisen og få det bedst mulige tilbud. 

Læs også "En stor milepæl": Seks 150 tons tunge broelementer hænger nu over motorvej

- Når syv forskellige kommuner med forskellige behov og udgangspunkter, skal finde fælles fodslag, så kræver det en vis fleksibilitet og evne til at lytte til hinanden. Det har vi lært enormt meget af, og samarbejdet har udviklet sig til et reelt netværk, hvor vi nu vender mange andre opgaver, siger Lene Østergaard Lunde i en pressemeddelelse.

fakta om det nye it-system

I alt syv kommuner fra Digitalisteringsforeningen Sjælland (DIGIT) stod sammen om udbuddet for det nye IT-system.

Kommunerne er: Køge, Næstved, Holbæk, Slagelse, Ringsted, Roskilde og Kalundborg Kommune.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik