Huse slår revner langs togbane: Banedanmark beklager sporarbejde

Banedanmark vil nu forsøge med en tredje og endnu mere skånsom fremgangsmåde, lover de.

Natten til tirsdag vågnede Eva Madsen med et sæt, da hun lå og sov i sin seng i Køge.

Hele huset rystede, som havde et ultra lokalt jordskælv ramt området.

quote Vi har en sætningsskade udvendigt. Indenfor er der også revner i muren, og så er der revner langs vores dørkarm.

Eva Madsen, nabo til jernbanen

Der var dog ikke tale om en mindre naturkatastrofe - men om arbejde på togskinnerne, der løber tæt på huset. 

Her er Banedanmark i gang med en omfattende fornyelse mellem Køge og Næstved, som blandt andet betyder, at der bankes et nyt fundament i jorden.

Det er fundamenterne til master til kørestrømsledninger på strækningen, som volder de store gener.

Og faktisk er det anden gang, at det giver anledning til problemer med nattesøvnen for naboerne.

Endnu værre er det dog, at Eva Madsens hus slår revner, forklarer hun:

- Vi har en sætningsskade udvendigt. Indenfor er der også revner i muren, og så er der revner langs vores dørkarm, siger hun til TV 2 Lorry.

- Første gang vi oplevede det i august, blev vi lovet, at det blev bedre, men nu vågner vi altså igen. Jeg kan ikke se, om skaderne er blevet værre, men det hele rystede i nat, forklarer hun. 

Jordbunden giver problemer

Hos Banedanmark beklager projektchef Annette Legart episoden. 

quote Vi er rigtig kede af det. Vi har en vagttelefon, som naboerne kan ringe til om natten, hvis det er ekstremt.

Annette Legart, projektchef hos Banedanmark

- Vi lytter til borgerne. Vi er rigtig kede af det. Vi har en vagttelefon, som naboerne kan ringe til om natten, hvis det er ekstremt. Men det burde være rystelser, som husene kan holde til, siger hun til TV 2 Lorry. 

Projektchefen forklarer, at jordbundsforholdene i området har været slemmere end først antaget. Der nemlig meget sand og vand i jorden, som gør det svært at trænge ned, da jorden pakker sig. 

- Det tager normalt omkring femten minutter at banke fundamentet ned, og så går man videre til næste punkt, som er mellem 50 og 100 meter væk. Det er gået fint hele vejen fra Næstved til Køge, men her er vi så stødt på vanskeligheder, siger Annette Legart. 

Banedanmark har taget billeder af nærliggende bygninger, og man har haft måleudstyr for at lave rapporter over rystelserne, lyder det. 

Da rystelserne har været værre, end man først havde antaget, har Banedanmark dog ikke haft måleudstyr på de huse, som har ligget længere væk fra skinnerne. 

Rystelser har vækket beboere på både Stormøllevej og Tangmosevej i Køge.
Rystelser har vækket beboere på både Stormøllevej og Tangmosevej i Køge.
Foto: Googel Maps

Anden gang at beboerne vågner

Dagbladet Køge kunne første gang den 16. august berette, at en række beboere i området vågnede, fordi husene rystede

- Vi blev da bange for, hvad der skete, for man står med følelsen af, at man ikke ved, om huset knækker midt over, sagde borgeren Søren Nielsen dengang til dagbladet. 

Også dengang beklagede Banedanmark skaderne, men siden har man faktisk ændret metoderne, understreger Annette Legart over for TV 2 Lorry.

Det har øjensynligt bare ikke været godt nok.

- Vi ændrede til en mere skånsom metode, hvor vi lavede en forboring, fjernede jord og så satte pælen i, før vi bankede den de sidste to til fire meter ned. Nu gør vi det så på en tredje og endnu mere skånsom måde, forklarer hun. 

Hvorfor startede I ikke med at gøre det så skånsomt som muligt?

For hver gang man laver ændringer, tager det længere tid og bliver en dyrere proces. Og vi har faktisk arbejdet hele vejen hertil, før vi har fået en klage. Vi har tilsvarende rammet næsten 400 fundamenter ned i Esbjerg by uden at beskadige en eneste ejendom. Men i Køge er der nogle særlige forhold, som vi bliver mere og mere opmærksomme på.

Hvor lang tid tager det så, før I er færdige her? 

- Det tager længere tid hver gang, at vi laver et nyt tiltag. Vi sender naboerne et brev i dag, hvor vi oplyser om det her. Vi arbejder helt til jul, men det vil være over jorden og ikke i jorden, siger Annette Legart til TV 2 Lorry og fortsætter:

- Først laver vi fundamentet nu i opstartsfasen, og så sætter vi master. Ophæng og tråd. Det her er første step, som skaber vibrationer. Der er cirka 40 fundamenter tilbage af omkring 200.

 

Banedanmark oplyser den 05. september, at beboerne ikke vil modtage et brev, men kan holde sig opdateret på BaneDanmarks Facebook-side.

Beboere kan søge om erstatning på bane.dk

 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik