Pendlere har glædet sig til at hopppe i bilen mandag morgen.
Køge Bugt Motorvejen åbnede mandag morgen det længe ventede fjerde spor i begge retninger og hastighedsgrænsen er steget fra 80 km/t til 110.
Trafikken kører en smule bedre end tidligere, men vi har haft et mindre uheld, der har skabt lidt kø.
Vejdirektoratet har annonceret, at det er slut med generende kødannelse på strækningen, men mandag morgen melder vagthavende alligevel om kø.
- Trafikken kører en smule bedre end tidligere, men vi har haft et mindre uheld, der har skabt lidt kø, end man ville forvente med fire spor. Der skal ikke så meget til, siger vagthavende ved Vejdirektoratet, Kenneth Andersen.
Han fortæller, at gennemsnitshastigheden er omkring 90 km/t, hvor man må køre 110.
Vejdirektoratet har spået, at især biler i den sydgående retning - altså trafikanter på vej ud af København - vil kunne mærke en forskel om eftermiddagen med et fjerde spor.
Danmarks travleste motorvej
Der kører dagligt 126.000 biler på Køge Bugt Motorvejen.
Udbygningen har været i gang siden 2012. Første etape mellem Greve S og Solrød S stod klar i efteråret 2015, mens anden etape Solrød S - Køge forventes at stå færdig i slut 2017. I alt er strækningen 14 kilometer lang.
Glæden er kort på presset strækning
Glæden er dog på lånt tid, da arbejdet med strækningen endnu ikke er færdigt. Der skal nemlig lægges et sidste lag asfalt på vejen til foråret, og så vil Vejdirektoratet igen snuppe et spor af motorvejen.
Ingen, der dagligt bruger Køge Bugt Motorvejen, er i tvivl om, at der kører så mange biler på strækningen, at der næsten ikke er plads til flere.
Der kører dagligt op til 126.000 biler igennem motorvejsstrækningen mellem Solrød S og Køge. Og det har været for mange til en tre-sporet motorvej.
- Ingen, der dagligt bruger Køge Bugt Motorvejen, er i tvivl om, at der kører så mange biler på strækningen, at der næsten ikke er plads til flere. Og det har været særligt træls for pendlerne gennem de seneste år, hvor vi næsten hele tiden har været i gang med vejarbejder, siger Robin Højen Madsen, projektleder i Vejdirektoratet i en pressemeddelelse.