Elektrificeringen af ny bane mellem Køge og Næstved kører på skinner

Det nye kørestrømsanlæg, der muliggør lynhurtige og elektriske tog mellem Køge Nord og Næstved, er blevet testet. Anlægget virker.

Tre ugers test er overstået, og dommen er klar: Det nye kørestrømsanlæg, der driver togene mellem Køge Nord og Næstved på el, fungerer godt.

Fredag afsluttede Banedanmark sine tests på strækningen med de nye tog, der kørende på el skal fragte pendlere og andre rejsende hurtigere frem og tilbage på den nye bane.

- Vi har brugt den seneste uge til at teste det nye kørestrømsanlæg. Først med lav spænding på anlægget, siden med de 25.000 volts spænding, som anlægget er dimensioneret til. De seneste nætter har vi så med succes haft testtoget ude på strækningen, siger Klaus Bergman, projektdirektør i Banedanmarks elektrificeringsprogram.

Elektrificeringen skaber ifølge Banedanmark rammerne for en langt mere moderne jernbane med billigere og mere stabil drift samtidig med, at det gavner miljøet.

Video fra Banedanmark, der viser, hvordan testen er foregået.

El-tog giver mulighed for højere tempo og kortere rejsetider, blandt andet fordi el-tog accelererer hurtigere. Togene støjer også mindre end dieseltog, og omkostningerne til drift og vedligehold er lavere.

Når banen både er opgraderet til 160 km/t og er elektrificeret, får passagerer op til 10 minutter kortere rejsetid mellem Næstved og Køge.

 
 
Foto: Klaus Holsting

Næste etape af projektet begynder senere på året, hvor Næstved Station skal elektrificeres.

- Vi ved godt, at vi periodisk har trukket på tålmodigheden hos både naboerne og passagererne, og det takker vi for. Nu har vi løst en stor del af opgaven, og vi glæder os til at fortsætte på Næstved Station. Når den er elektrificeret, og når det nye signalsystem er installeret, vil vi så kunne høste fordelene i form af kortere rejsetid, siger Klaus Bergman.

Køge Nord-Næstved

 
 
Foto: Klaus Holsting

Banedanmark er i disse år i gang med at elektrificere flere strækninger på det danske jernbanenet.

Første strækning var mellem Esbjerg og Lunderskov, herefter fulgte den nye bane mellem København og Ringsted. Stræknningen Køge Nord - Næstved er den tredje elektriciferede strækning.

Også banen Ringsted til Rødby Færge og Nordvestbanen fra Roskilde til Kalundborg skal omlægges til elektriske tog.

 
 
Foto: Klaus Holsting

Mest læst i dag

Se flere

Mest læst i dag

Se flere

Trafik

Borgmestre i fælles kamp

Tre borgmestre i fælles kamp for manglende motorvej

80_percent

playEnhedslisten: Det haster med en løsning for Østbanen

618113-311

Forsinkelser for S-tog og fjerntog efter uheld ved Valby

Ny Ellebjerg. Olivas Borehoved 06. Foto Metroselskabet

Boremaskiner krydser byen - denne gang over jorden

Køge

Forsiden lige nu

Se flere

På forsiden nu

Se flere