Station nomineret til international pris for sit særlige design

Køge Nord Station er nomineret til en international pris for sit særlige design.

Køge Nord Station bliver dagligt brugt af 8.000 mennesker. Den specielle gangbro på 250 meter forbinder fjernbanen og S-togsnettet. Foto: Niels Ahlmann Olesen/Ritzau Scanpix

1 af 2

Har du kørt ad Køge Bugt-motorvejen, har du helt sikkert lagt mærke til den: Metalslangen, der snor sig over motorvejen ved Køge Nord.

Køge Nord Station blev indviet i maj sidste år, og den 225 meter lange gangbro, forbinder S-banen og højhastighedsbane mellem København og Ringsted.

Læs også Ny togkøreplan trådt i kraft – det betyder den for dig

Den nye station har fået meget omtale på grund af sit særlige design, og nu får stationen endnu flere roser med på vejen.

Den er nemlig nomineret til Mipim Award ved en af verdens største ejendomsmesser i Cannes, der bliver afholdt i marts. Her æres de mest spektakulære projekter fra hele verden.

Stationen er udvalgt blandt 228 tilmeldinger fra mere end 45 lande. Køge Nord Station er nomineret i kategorien "Best industrial & logistic developement".

Læs også Borgmestre om ny køreplan: Taberne bliver passagerer fra vores stationer

Den særlige station var også nomineret til en Mipim Award i 2015, da broen endnu ikke stod færdig. Dengang i kategorien "Best Futura Project", men desværre vandt stationen ikke kategorien.

En jury bestemmer, hvilke byggerier der skal vinde i hver pris, og her er der et hint af dansk ved bordet, da en partner i Bjarke Ingels Group er med til at finde en vinder.

Stationen har tidligere været fremhævet for sit design i danske medier, og i 2018 optrådte broen også på CNN's liste over de mest spektakulære nye broer.

Stationen er designet af COBE og Dissing+Weitling i samarbejde med COWI.

Køge Nord Station:

  • Stationen bruges dagligt af 8.000 mennesker, mens 100.000 dagligt passerer den.
  • Ved fjernbanen er der 450 parkeringspladser, mens der på S-togs-siden er 200 parkeringspladser.
  • Gangbroen består af i alt seks stålelementer, som i gennemsnit er 10 meter brede, 30-40 meter lange og måler knap 3 meter i højden. Samlet vejer broen cirka 150 tons.
  • Stationen er designet af COBE og Dissing+Weitling i samarbejde med COWI, og hovedentreprenør er Bladt Industriens A/S.

  • Byggeriet blev påbegyndt i juli 2016 og stationen stod klar til indvielsen af Den nye bane København-Ringsted den 31. maj 2019.

Kilde: Banedanmark

Se mere

Se flere billeder af Køge Nord Station her: 

 

 

  Foto: Niels Ahlmann Olesen/Ritzau Scanpix

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik