Signalarbejde påvirker S-togslinje

Banedanmark skal installere nyt signalsystem på S-banen mellem Sydhavn Station og Køge Station. Derfor vil der i perioder køre færre eller ingen tog på linjen.

De fleste, der kører med S-tog, har prøvet det. Man kommer ned på perronen og ser, at toget er aflyst. Ud af den skrattende højtaler kan man høre, at aflysningen skyldes en signalfejl. 

Men det skal være slut nu.

I disse år, udskiftes S-banens nuværende signalsystem nemlig. Det skal sikre en mere stabil togdrift, hvor togene kommer til tiden. 

Før det sker, skal det nye signalsystem først installeres. Og det betyder, at man i den kommende tid vil opleve færre eller ingen tog på Køge Bugt-banen. Det oplyser Banedanmark til TV 2 Lorry. 

Lange udsigter

I løbet af det næste halve år installerer Banedanmark det nye signalsystem mellem Sydhavn Station og Køge Station. Installationsarbejdet kræver fri adgang til sporene. 

Banedanmark forsøger dog at påvirke pendlere mindst muligt. Derfor vil der være weekendspærringer, hvor togtrafikken aflyses helt. I oktober og november vil du derfor i fem weekender opleve at skulle med togbus på dele af strækningen mellem Køge og Vallensbæk. 

Kommende weekendspærringer

Derudover vil der også være aftenspærringer, hvor der kører færre tog i tidsrummet 20:30 til 04:30. 

I perioden fra uge 43 til uge 51 vil der i hverdagen desuden være reduceret togdrift mellem Køge Station og Solrød Strand Station i aften- og nattetimerne. 

Nødvendig udskiftning

Det nuværende signalsystem udskiftes med et moderne computerbaseret signalsystem. Det er nødvendigt, fordi de nuværende signalanlæg er gamle og nedslidte. 

Det nye signalsystem skal ikke bare sikre en mere stabil togdrift. Det skal også medvirke til, at togene kan køre med højere hastighed, så de kan køre tættere. 

Installationen af det nye signalsystem fortsætter i 2021, hvor der også vil være periodiske spærringer fra januar til april 2021.

Når installationsarbejdet er færdigt i foråret 2021, vil Banedanmark i løbet af efteråret teste det nye signalsystem. De forventer, at det nye signalsystem på Køge Bugt-banen kan tages i brug i 2022. 

Mest læst i dag

Se flere

Mest læst i dag

Se flere

Trafik

lyskryds

Radikal byrådskandidat: Trafiklys skal have kjole og langt hår

Øresundstunnelen vanvidsbilisme

playMinister garanterede kontrol med vanvidsbilisme i Øresundstunnelen – men et år senere er intet sket

fjernbusterminal buskaos bus ingerslevsgade

Udformningen på plads: Sådan skal Københavns nye fjernbusterminal se ud

Politiet måler hastigheder på Øsresundsforbindelsen.

Bilist taget med Formel 1-hastighed nær Øresundstunnelen

Køge

Forsiden lige nu

Se flere

På forsiden nu

Se flere