Region Sjælland i bøn til Banedanmark: Hjælp os med slidte skinner

Manglende vedligeholdelse betyder nu øget rejsetid på Østbanen på op til 7 minutter. Men Region Sjælland kan ikke betale regningen.

02:46

Der mangler finansiering til renovering af Østbanen på op til 650 millioner kroner.

De 40 år gamle skinner på Østbanen trænger til en heftig omgang renovering, der kan løbe sig op i 660 millioner kroner, hvis togdriften igen skal blive rettidig.

Beløbet skal leveres af Region Sjælland, som har ansvaret for vedligeholdelse af skinnerne. Problemet er bare, at regionen slet ikke kan finde de mange penge i budgettet.

Derfor ønsker regionen nu, at Banedanmark vil betale for projektet, lyder det fra Udvalget for regional udvikling i Region Sjælland.

- Hvis vi skal kunne se os selv i det her projekt i fremtiden, så burde man overveje en model, hvor skinnerne ejes af Banedanmark, og at vi så som operatør på Lokaltogene betaler for at køre på skinnerne, siger Peter Jacobsen (DF), der er formand for Udvalget for regional udvikling i Region Sjælland, til TV 2 Lorry.

Læs også Skinnerne er slidte - hastigheden på lokalbane bliver sat ned

Forslaget er endnu ikke blevet konkret nok til, at Banedanmark vil udtale sig i sagen.

I en mail til TV 2 Lorry skriver Banedanmark, at de ikke vil lave sagsbehandling gennem medierne, og at de vil afvente en udspil fra Region Sjælland.

Peter Jacobsen håber dog på, at de vil imødekomme deres bøn.

- Banedanmark står jo for DSBs skinner, så hvorfor kan de ikke også stå for vores? Det er dem der er eksperter på området, siger formanden.

Banedanmark står jo for DSBs skinner, så hvorfor kan de ikke også stå for vores? Det er dem der er eksperter på området.

Peter Jacobsen, Fmd. Udvalget for regional udvikling, Region Sjælland​​​​, Dansk Folkeparti

Pendlerne i klemme

På perronen i Køge står en stor flok af studerende og venter på toget mod Faxe Ladeplads. Fremover tager turen op mod 37 minutter fremfor de nuværende 30 minutter. Noget der har konsekvenser for de studerende.

- Hvis tiderne ændrer sig for meget, kan jeg blive nødt til at tage bilen for at kunne møde til tiden, siger Sofus Christensen, inden han suser ind i toget.

Læs også Vred borgmester tordner mod Movia: ”Det er simpelthen ikke i orden”

For en måned siden besluttede Movia af sikkerhedsmæssige hensyn at reducere togenes hastighed fra 100 km/t til 75 km/t.

Et tiltag der træder i kraft den 15. december.

Men pendlerne frygter, at hastigheden bliver sænket yderligere, hvis ikke der snart kommer en finansiering på plads af det omfattende sporarbejde.

Fremover kan de dog komme til at vente endnu længere.

- Jeg håber da ikke den kommer ned på 50 km/t. Når de kommer med sådan en udmelding er der jo ikke en garanti for at den er holdbar, mener Anker Toklum, der kører på strækningen tre gange om ugen.

Og fra Mark Justesen, der dagligt pendler til og fra Køge er meldingen fuldstændig klar.

- Staten den skal træde til, siger han til TV 2 Lorry.

Ifølge udvalgsformanden er kampen dog langt fra forbi for udsigterne til en veldrevet Østbane.

- Jeg er ret overbevist om, at vi nok skal finde en god banedrift på Østbanen i fremtiden, siger Jacob Petersen.

Læs også Region efterspørger penge til slidte skinner - regeringen vil ikke hjælpe

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik