PostNord vil være grønnere: Tester lastbiler på biogas

PostNord har en ambition om at sænke virksomhedens klimaaftryk. En af måderne kan muligvis være ved at skifte til biogaslastbiler.

Det kan ikke helt undgås, at miljøet vil tage skade, når store forsendelser skal fragtes fra landsdel til landsdel. Men PostNord tester lige nu en grønnere lastbil, hvor diesel er udskiftet med biogas.

Der er tale om en Scania G410, som i de kommende to måneder vil køre med store forsendelser fra PostNords transportcenter i Køge til lokationer i Brøndby og Ishøj.

 - Vi arbejder konstant på nye klimavenlige løsninger, der kan gøre os endnu grønnere i vores måde at levere på, og testen af Scanias G410 er seneste spændende tiltag, siger Jan Greve, der er udviklingschef i PostNord Danmark.

Lastbilen lever på papiret op til mange at PostNords krav, men før de tør investere i flere eksemplarer, vil de først høste erfaringer med den i daglig drift.

Derfor afventer de nu at se, hvor mange timer den faktisk kan køre om dagen, hvor fleksibel den er, hvordan den er at tanke, og om der opstår andre uforudsete praktiske udfordringer, ved at gå over til biogas.

- Vi ser frem til at afprøve den bæredygtige lastbiltrækker i vores daglige distribution på Sjælland, for at få afklaret, om det er den vej, vi skal gå, når der skal investeres i en grøn vognpark, siger Jan Greve.

Udleder markant mindre CO2

Siden 2009 har PostNord reduceret virksomhedens CO2 udledning med 67 procent. Det er blandt andet lykkedes ved at blive bedre til at fylde bilerne helt op, og ved at optimere ruterne, så der ikke køres flere kilometer end højst nødvendigt.

Scanialastbilens partikeludslip er ifølge producenten 73 procent lavere og NOx-niveauet 64 procent lavere, end de tilsvarende diesellastbiler, som PostNord ellers skulle investere i, når lastbilflåden gradvist skal fornyes.

 - Anvendelse af biogas er med nuværende rammebetingelser den mest økonomiske måde at reducere CO2-udslip på, og med dansk produceret biogas er CO2-udslippet reelt helt elimineret, siger Anton Freiesleben, der er salgsdirektør i Scania.

Lastbilen kan køre på både komprimeret naturgas og komprimeret biogas. CO2-besparelsen vil være størst, hvis der køres på dansk produceret biogas, da produktionen af dette gør, at der undgås et stort metanudslip, når landmændene bruger bioafgasset gylle fremfor konventionelt gylle.

Scanialastbilen kan køre mellem 300-500 kilometer på en tankning, og de kommende måneders testkørsel skal altså vise, om en af Danmarks største transportvirksomheder fremover skal omstille driften fra dieseldreven til brintdreven.

- Det glæder os, at PostNord vil afprøve vores gastrækker i deres drift og vi håber på, at det vil øge interessen i at investere i bæredygtige transportløsninger, siger Anton Freiesleben fra Scania.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik