Østeuropæisk lastbilschauffør gemte 'afløseren' i køleskabet

Ved en rutinemæssig kontrol af en lettisk lastbil var alt umiddelbart, som det skulle være. Men et ekstra tjek viste sig dog som en god idé.

Et par køleskabskolde førerkort er ikke nok, når du skal holde det kølige overblik i trafikken. 

Det må en ukrainsk chauffør erkende efter sit møde med Midt- og Vestsjællands Politi.

Tirsdag foretog en patrulje fra Tungvogncenter Øst en rutinemæssig kontrol af en lettisk lastbil på Køge Bugt Motorvejen.

Ved første gennemgang var alt, som det skulle være. Alligevel var der noget ved det kørselsmønster, der var registreret i takografen, som gjorde betjentene mistænksomme.

quote Det er dybt uansvarligt at køre på den måde, hvor man sætter både sit eget og andres liv på spil.

Henrik Fobian, leder af Tungvognscenter Øst hos Midt- og Vestsjællands Politi

De besluttede derfor at visitere den ukrainske chauffør og ransage lastbilen. Det skulle vise sig at være en god idé.

I lastbilens køleskab fandt betjentene en kortholder med to ekstra førerkort. Chaufføren erkendte, at han kendte til de to ekstra kort.

De tre førerkort som den ukrainske chauffør havde kørt under.
De tre førerkort som den ukrainske chauffør havde kørt under.
Foto: Midt og Vestsjællands Politi

Ved den efterfølgende gennemgang af al data på kortene kunne betjentene dokumentere, at det var én og samme chauffør, der stod bag kørslen på alle de fundne førerkort.

Dybt uansvarligt

Det betyder, at der er begået store overtrædelse af køre-/hviletiden. 

- Data på de forskellige førerkort viser, at chaufføren over et par dage havde kørt i over 35 timer uden at hvile sig tilstrækkeligt. En anden periode viste, at der højst var et dagligt hvil på 59 minutter, siger politikommissær Henrik Fobian, leder af Tungvognscenter Øst hos Midt- og Vestsjællands Politi, i en pressemeddelelse.

En sådan kørsel kan have alvorlige konsekvenser, da det højst er tilladt at køre i 10 timer, før man skal tage et hvil på mindst 9 timer.

- Det er dybt uansvarligt at køre på den måde, hvor man sætter både sit eget og andres liv på spil. Når man ikke er udhvilet, har man jo en langsommere reaktionstid, og når man så tilsætter en tonstung lastbil og høj fart, så har man en virkelig en dårlig kombination. Der skal ikke mange sekunders uopmærksomhed til, før det kan ende helt galt, siger Henrik Fobian.

Chaufføren har fået en bøde for overtrædelserne på 60.000 kr., og vognmanden har fået en bøde på 226.000.