Lille privatskole i Borup topper liste: Her løfter de karaktergennemsnittet mest

Borup Privatskole har taget det største spring opad, når det kommer til at forbedre 9. klassernes karaktergennemsnit.

En lille privatskole lidt uden for Køge har enormt stor succes med at overgå forventningerne, når det kommer til elevernes karaktergennemsnit.

En ny analyse fra den liberale tænketank Cepos kortlægger, hvor gode - eller dårlige - Danmarks lidt over 1.400 grundskoler er til at øge elevernes snit set i forhold til deres socio-økonomiske baggrund.

Med dette måles den såkaldte undervisningseffekt.

Og her viser den nyligt offentliggjorte liste, at Borup Privatskole er bedst i landet til at forbedre eleverne. Skolen er gået fra en 111. plads sidste år til en førsteplads i år.

- Vi er en skole, der løfter eleverne. Det gør vi ved at have ambitioner på deres vegne. Alle elever skal have mulighed for at blive ligeså dygtige, som de kan, siger Maja Larsen, der er skoleleder på Borup Privatskole.

 
 
Foto: TV 2 Kosmopol

Skolen har hævet det forventede karaktergennemsnit med scoren 1,3 og placeres dermed øverst på listen, og spørger man en af 8. klasseeleverne er der ros til lærerne. Men også skolens størrelse har noget at sige.

- VI har ikke så mange i klassen og har kun en klasse pr. årgang. Det giver et rigtig godt fællesskab og så er der ikke konflikter på tværs af klasserne, siger Astrid Hessel Rossing, der har gået på skolen siden børnehaveklassen.

Forventningsafstemning hjælper

Ifølge en af underviserne er det vigtigt at være tydelig overfor eleverne i forhold til, hvilke forventninger skolen har til dem.

- Vi tror på, at alle elever kan rykke sig fagligt. Det er ikke ensbetydende med at alle skal have 10-og 12-taller. Men når både elever, lærere og forældre har samme ambition om, at eleverne skal blive så dygtige som muligt, så skal de nok rykke sig.

Et karaktergennemsnit er bare et enkelt parameter, der viser noget om en skoles kvalitet, men ifølge skolelederen hænger tingene sammen.

- Vi har en klar ambition om at det skal være rart at være i klassen, for hvis ikke børnene trives så kan de heller ikke få viden ind i hovedet. Der skal være læringsmiljø hvor lærerne ikke skal bruge tid på konfliktløsning, siger Maja Larsen.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik