Krydstogtsskib med hundredevis af rige amerikanere kom til Køge - kun få besøgte centrum

Butiksindehaverne i Køge blev ikke ligefrem overrendt af amerikanske turister lørdag - men nu er Køge på landkortet for fremtidige besøg, lyder det.

Rige amerikanske turister havde lørdag mulighed for at gå på opdagelse i Køges gamle gader og slå vejen forbi midtbyens mange butikker. 

"700 fortrinsvis velhavende, amerikanske turister” og 400 besætningsmedlemmer ville tidligt lørdag morgen lægge til kaj i Køge Havn med luksuskrydstogtsskibet Seabourn Ovation, skrev Køge Handel og VisitKøge i en pressemeddelelse forud for besøget. 

Gratis busser ville “køre i pendulfart mellem havneområdet og Køge midtby”, hvor der også ville være “planlagt en byvandring for skibets gæster, så de får rig mulighed for at opleve og se byens smukke bymidte med alle dens hyggelige baggårde og spændende butikker”, lød det i pressemeddelelsen. 

Bandet Rockachillies Mama var også hyret ind til festlighederne.

Rockachillies Mama
Rockachillies Mama
Foto: Køge Handel

Kun få besøg

Men da der var tale om et såkaldt “turnaround” (slutdestination for skibets passagerer og påstigningssted for de nye passagerer), var det kun et fåtal af amerikanere, der fik set mere end blot Køge Havn. 

Da TV 2 Lorry besøgte Køge lørdag, var det således mere end svært at opdrive de amerikanske turister på torvedagen, som ellers var en af de største attraktioner.

TV 2 Lorry spurgte flere stadeholdere, om de havde set amerikanske turister. Kun én enkelt grøntsælger havde solgt en bakke jordbær til de oversøiske gæster. 

- Der kom kun to. Det var ikke mange. Vi havde regnet med, at der kom lidt flere jo, lød det. 

Nogle tog til København i stedet

Sasha Toubro, driftsleder i DMC Danmark (den største krydstogtsoperatør i Danmark), oplyser til TV 2 Lorry, at der var 600 passagerer på Seabourn Ovation, da det lagde til i Køge. Af dem skulle 550 direkte til lufthavnen i København, og ud af de 50 tilbageværende valgte 28 at tage på tur til København. 

Samtidig gik 550 nye gæster om bord på skibet lørdag. Alt i alt sendte Sasha Toubro således 52 krydstogtsgæster med bus ind til midtbyen, siger han til TV 2 Lorry.

Seabourn Ovation
Seabourn Ovation
Foto: Køge Handel

- Men jeg tror nu heller ikke, at der blev regnet med, at mange flere ville komme. Mange skulle jo forlade skibet, siger Sasha Toubro til TV 2 Lorry. 

Ingen brok

TV 2 Lorry har både været i kontakt med VisitKøge og Køge Handel, men det har ikke været muligt at få be- eller afkræftet om byvandringen blev til noget, eller hvor mange krydstogtsgæster der i alt besøgte Køge centrum. 

- Der var to nede i min restaurant, siger bestyrelsesmedlem i Køge Handel, Tine Østergaard.

- Jeg kan se på vores interne Facebook-gruppe, at der ikke er nogen, der øffer over, at der ikke kom flere. Der har heller ikke været de store forventninger til det. Det kom ind lidt hurtigt fra højre, siger Tine Østergaard til TV 2 Lorry.

Placeret på landkortet

Kommunikationskonsulent i VisitKøge Kirstine Vernier Kryger var på besøg på skibet for at fortælle om Køge, og hun siger, at passagererne og besætningen var glade for besøget. 

Det lader til at antallet af fremmødte i centrum ikke helt stemmer overens med forventningerne i pressemeddelelsen? 

- Vi har aldrig lagt skjul på, at der var tale om en turnaround. Det har vi også fortalt tidligere. Der var ikke så mange inde at se Køge, men der var også lagt op til, at der skulle komme folk ind fra oplandet til en festlig dag i Køge. Det handler også om branding af Køge, og at få placeret os på landkortet, når skibet vender tilbage næste år, siger Kirstine Vernier Kryger til TV 2 Lorry. 

Til næste år vil både VisitKøge og Køge Handel have længere tid til at forberede sig på besøget, der falder den 4. juli. 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik