Wolts direktør: "Vi vender ikke ryggen til den danske model"

Fagbevægelsen kritiserer deres forretningsmodel, men madleveringstjenesten Wolt insisterer på, at man ikke vender ryggen til den danske model.

Direktør i Wolt Danmark, Søren Meier Svendsen. Her fotograferet hos en af deres samarbejdspartnere, burgerrestauranten Halifax. Foto: Linda Kastrup / Ritzau Scanpix

Et cykelbud med en kæmpe blå termotaske på ryggen suser forbi på en københavnsk gade. Wolts såkaldte kurérpartnere er her, der og alle vegne i hovedstaden. Den finske madleveringstjeneste kom til Danmark i 2017, og siden er det ikke gået stille for sig. 

Alene i hovedstadsområdet var der i en tilfældig uge i januar 2020 flere end 700 forskellige kurérpartnere på gaden for at bringe take away fra A til B. 

  Foto: Niels Knuth / TV 2 Lorry

- Når du er kurérpartner på vores platform, så leverer du lækker mad til de sultne danskere - i særdeleshed de sultne københavnere. Det er en mulighed for at få noget motion og tjene nogle penge, når det passer dig på en meget fleksibel måde, lyder det fra Søren Meier Svendsen, der er Wolt danske direktør. 

Læs også Hovedstaden bestiller mad for 540 millioner kroner

Freelance på digital arbejdsplatform

Wolt er en såkaldt digital arbejdsplatform. Og hvad er så det, spørger du måske? Jo, det er typisk en app på telefonen, der kan skabe forbindelse mellem en person, der har brug for en serviceydelse, og en person der kan udføre den. 

I Wolts tilfælde er serviceydelsen madlevering. Kurérpartnerne sørger for at transportere take away fra restauranterne og hen til dem, der har bestilt maden. Kurérpartnerne er ikke ansat af Wolt men tilknyttet på en såkaldt samarbejdskontrakt og arbejder som freelancere, hvilket er helt typisk for de digitale arbejdsplatforme.

Fakta om Wolts kurérpartnere

De er i gennemsnit 26 år

De arbejder i gennemsnit i 10-12 timer om ugen for Wolt

Cirka halvdelen af kurérpartnerne er udlændige

De har en gennemsnitsløn på 137 kroner i timen

De bruger egne transportmidler - cykel, scooter eller bil

De arbejder i gennemsnit for Wolt i et halvt år

Det betyder blandt andet, at kurérpartnerne ikke får feriepenge, løn under sygdom og pension, for den slags skal freelancere selv sørge for. Og det er en forretningsmodel, der får hårde ord med på vejen af fagbevægelsen. 

- Helt grundlæggende, så skal vi have placeret et arbejdsgiveransvar. Hvis ikke de digitale arbejdsplatforme vil gå ind i den danske model og drive deres virksomheder ud fra den, så kan det i sidste ende være en trussel mod hele den måde, vi har indrettet vores arbejdsmarked på, lyder det fra Henning Overgaard, der er forbundssekretær i 3F.

Læs også Virksomhed har ansat 50 krigsveteraner – nu bliver den hyldet med en pris

Inviteret ind i den danske model

Hos Wolt forsvarer man sin forretningsmodel og forklarer, hvorfor det ikke giver mening for virksomheden at være arbejdsgiver i den traditionelle forstand.

- Det at levere mad til danskerne, det sker i sådan nogle meget specifikke tidsrum, og det kan ændre sig meget fra dag til dag. Hvis det pludselig regner, så har vi brug for mange flere. Så det at lave lange vagtplaner, det vil være svært for os. Og så har vi også nogle kurérpartnere, der godt kan lide fleksibiliteten - ikke at skulle binde sig til at have en vagt om to uger. Eller hvis du pludselig gerne vil holde ferie, så kan du gøre det. Det står dig frit for. Hvis du ikke vil køre i morgen alligevel, så lader du bare være, fortæller Søren Meier Svendsen.

Det er 3F, der typisk organiserer folk i de brancher, som mange digitale arbejdsplatforme opererer i. I Wolts tilfælde er det transportbranchen. 

- Vi prøver jo først og fremmest at række ud til de digitale arbejdsplatforme. Vi vil gerne samarbejde med dem, og vi vil ikke stå i vejen for, at de kan udvikle nye forretningsmodeller, Så vi prøver jo at banke på og invitere dem ind i den danske model, fortæller 3Fs forbundssekretær. 

Læs også Nyt center vil hjælpe udenlandske arbejdere med deres rettigheder

Forsikring til kurérpartnere fra 1. marts

Wolt vil da heller ikke afvise, at virksomheden på sigt vil nærme sig det mere regulerede danske arbejdsmarked. 

- Vi er en nystartet virksomhed, og vi ser hovedsagligt os selv som et tillæg til den model, der er.  Vi har nordiske aner fra Finland, og vi vender ikke den danske model og velfærdsstat ryggen, fortæller Wolts danske direktør.

  Foto: Niels Knuth / TV 2 Lorry

Helt konkret vil Wolt fra 1. marts tilbyde deres kurérpartnere en gratis ansvars- og ulykkesforsikring, og virksomhedens forretningsmodel er i det hele taget i udvikling.

- Det er ikke sikkert, vi ser sådan her ud om to år. Lige nu har vi en model, som vores kurérpartnere er rigtig tilfredse med, men vi skal jo hele tiden gøre det bedre og være et skridt foran, så de bliver ved med at være glade for at arbejde for vores platform, lyder det fra Søren Meier Svendsen.

Han afviser, at Wolt er en del af en disruption af arbejdsmarkedet, men overordnet ser han nogle tendenser i tiden. 

- Dét at have fleksibilitet i sin hverdag er noget, der bliver efterspurgt. Vores kurérpartnere kan stykke deres hverdag sammen på en ny måde. De kan studere lidt, være sangskrivere og fotografer, og så kan de køre nogle timer om ugen for Wolt. At man kan kombinere ting på den måde til en hverdag, der hænger sammen, det tror jeg kun, der kommer mere af i fremtiden. Det gør teknologien muligt, afslutter han.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik