Vær på vagt: Her sænkes fartgrænsen efter to års kamp

Bilisterne skal til at holde ekstra godt øje med speedometeret på Ydre Nørrebro og på Amager.

Bilister skal i den kommende tid vænne sig til at løfte foden fra speederen, når de kører gennem Ydre Nørrebro og Holmbladsgade på Amager. 

quote Det handler både om ulykker i trafikken, om CO2-udledning, om partikelforurening og om at mindske støj

Ninna Hedeager Olsen (EL), teknik- og miljøborgmester i Københavns Kommune

Her sænker Københavns Kommune nemlig farten fra de normale 50 kilometer i timen til 40 kilometer i timen.

Det har dog ikke været uden problemer for kommunen at få lov til at gennemføre fartbegrænsningen.

For politiet sagde nemlig nej, og derfor måtte Københavns Kommune først bringe sagen op i Transportministeriet. I alt er der derfor gået to år, før tilladelsen er kommet i hus. Og det er noget, der glæder Københavns teknik- og miljøborgmeter, Ninna Hedeager Olsen (EL).

- Det er jo noget, vi som kommuner har været frustrerede over, at når vi har besluttet demokratisk, at vi ville sætte hastigheden ned, så har vi oplevet at vi ikke har fået lov af politiet, siger hun til TV 2 Lorry.

Hun håber, at det kan løse en række af de udfordringer, som byen oplever: 

- Det løser jo en række af de udfordringer vi har. Det handler både om ulykker i trafikken, det handler om CO2-udledning og om partikelforurening, og så handler det om at mindske støj, fastslår hun.

Forstår skuffelse

TV2 Lorry har tidligere fortalt om en række kommuner i TV 2 Lorrys sendeområde, der var frustrerede over politiets afvisninger af lavere fartgrænser - blandt andet i Nødebo i Hillerød Kommune. Her har kommunen fået ”nej” til at nedsætte hastigheden på en strækning gennem byen til 40 kilometer i timen.

Derfor var der glæde at spore i kommunen, da transportministeren i maj bebudede, at kommunerne fremover selv skulle have lov at bestemme.

Men den glæde er siden blevet forvandlet til skuffelse.

Justitsministeriet var nemlig blandt andet bekymret for risikoen for, at der ville komme forskellig praksis kommunerne imellem. Derfor er bekendtgørelsen foreløbig droppet, og i stedet kommer der en forsøgsordning for i alt 15 kommuner i hele landet i 3 år.

- Jeg er jo rigtig ærgerlig over, at det ikke var muligt at lave bekendtgørelsen, så vi kunne lave de her strækninger, siger Dan Riise (V), der er medlem af byrådet i Hillerød, til TV 2 Lorry.

Transportministeren ønsker mandag ikke at kommentere beslutningen.

Det vil hans partikollega Lennart Damsbo-Andersen (S), der er medlem af Folketingets transportudvalg, til gengæld.

- Grunden til, at vi starter med en forsøgsordning, er jo netop for at sikre, at vi kan få rettet alle fejl til, som måtte være undervejs, og så alle kan være trygge – også politiet – når vi laver den endelige bekendtgørelse, siger han til TV 2 Lorry.

Men kan du forstå, hvis nogen er skuffede?

- Ja, det forstår jeg godt, fordi man har jo et ønske om at komme i gang så hurtigt som muligt. Men jeg tror, at en forsøgsordning er næsten lige så godt som den rigtige bekendtgørelse, og så må man lige vente på, at den kommer helt i hus.

Vil være del af forsøgsordning

I Hillerød regner man med at søge om at komme med i den nye forsøgsordning, der formentlig falder på plads her til efteråret.

- Jeg er jo glad for, at det ikke bare er taget af bordet, og jeg har en tiltro til, at vi bliver en af de kommuner, der får lov at lave nogle forsøg med det her, siger Dan Riise.

Det samme gør man i Københavns Kommune. For i kommunen er flere andre steder, man gerne vil sænke hastighederne.

- Og i sidste uge i budgetforhandlingerne satte vi penge af til at sænke hastigheden alle de steder, vi kan få lov, lyder det fra Ninna Hedeager Olsen.

I 2020 gik borgmestrene i Rudersdal, Hørsholm, Lyngby-Taarbæk, Hillerød, Allerød og Furesø kommuner sammen om at sende et brev til transportminister Benny Engelbrecht (S), hvor de giver udtryk for deres frustration. Se eller gense indslaget nedenfor.

Seks nordsjællandske borgmestre har rettet henvendelse til regeringen for at få mere selvbestemmelse på lokal fartbegrænsning