Underviser blev træt af studerendes digitale redskaber - forbød det i undervisningen

På Københavns Universitet har en underviser forbudt digitale redskaber i visse lektioner. Det har ført til et nyt studie, hvor forskere har analyseret forbuddet.

100 studerende har evalueret forbuddet af skærme i bestemte lektioner. Foto: Getty Images

I en tid hvor forelæsningslokalerne på landets universiteter bliver lyst op af æbleformede logoer, eller de studerende sidder med hovedet bøjet nedad med tommelfingeren kørende hen over en skærm, har en underviser på Københavns Universitet nu sendt en flok studerende 20 år tilbage i tiden.

Manglende koncentration og opmærksomhed fra de studerende blev for meget for en underviser.

Læs også Skolegang foran skærmen: Forlag tilbyder gratis liveundervisning

De digitale redskaber er derfor gjort forbudt i bestemte lektioner. Det har ført til en nyt studie, hvor forskere fra blandt andet Københavns Universitet har analyseret forbuddet.

Det skriver universitetet i en pressemeddelelse.

- Den her underviser følte, at de studerendes brug af for eksempel sociale medier på PC og smartphones distraherede dem og forhindrede dem i at opnå en dybere læring. Til sidst blev frustrationen så stor, at han besluttede at forbyde alle skærme i bestemte lektioner, hvor de skulle diskutere forskellige emner, forklarer Katrine Lindvig, der er postdoc ved Institut for Naturfagenes Didaktik på Københavns Universitet.

Nærvær og refleksion

Sammen med forskerne Kim Jesper Herrmann og Jesper Aagaard fra Aarhus Universitet har Katrine Lindvig analyseret 100 universitetsstuderendes evalueringer af denne undervisers lektioner, hvor skærme var bandlyst.

Læs også Corona-lukket gymnasium: Elever slipper ikke for undervisning

Her var den manglende mulighed for at bruge søgemaskiner blandt andet en positiv udfordring.

- De studerende føler sig tvunget til at være nærværende med hinanden, og det kan de godt lide. Når de pludselig ikke kan google sig frem til et svar eller mere viden om en teoretiker, skal de jo snakke sammen og gennem fælles refleksion løfte hinanden. Det højner engagementet og nærværet, siger Katrine Lindvig.

Ulemper ved brug af skærme

Selvom den digitale undervisning har vundet indpas på landets universiteter særligt efter coronavirussens udbrud, er der ifølge Københavns Universitet også ulemper ved de unges brug af computere og smartphones til undervisningen.

- Meget forskning peger på, at mennesker egentlig ikke kan multitaske. Vi kan godt springe mellem forskellige opgaver, men som regel vil vi løse dem langsommere. Men hvis vi skaber et rum, hvor der kun er fokus på én ting - i dette tilfælde at diskutere cases og teorier med sine medstuderende, så gør vi det hjernen er bedst til, og det belønner den os for, forklarer Katrine Lindvig.

Læs også Lukkede svømmehaller gav god idé: Nu starter livreddere svømmeundervisning i havet

Skærme må gerne bruges i andre forelæsninger

Katrine Ludvig forsikrer, at forbuddet med at bruge digitale redskaber til forelæsninger ikke bliver et gennemgående tema for de studerende. Flere af dem var nemlig udfordret af at tage noter i hånden, da disse ikke kunne søges frem eller deles med deres medstuderende.

- Når det gælder forelæsninger, der hovedsageligt er envejskommunikation, kan det være helt fint, at de studerende kan tage noter på computeren, så de føler sig beredte til eksamen. Vi kan også udnytte de studerendes brug af skærme til at øge interaktionen under de store forelæsninger. Det handler om at bruge de rigtige værktøjer i kassen alt efter opgaven, afslutter Katrine Lindvig.



Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik