Tusindvis af parkeringspladser skal være ladepladser - og det vækker bekymring

Torsdag faldt det endelig på plads. Af den nye budgetaftale for København fremgår det, at tusindvis af parkeringspladser skal omdannes til ladepladser for el-biler.

5.000 almindelige parkeringspladser skal laves om til 4.100 ladepladser til elbiler og 900 parkeringspladser reserveret til delebiler.

Det er et af de store emner i den budgetaftale, som politikerne i København torsdag blev enige om.

quote Som det er nu, så mangler der rigtig mange kantstensladere i blandt andet København, så det er vigtigt, og det er rigtig godt, at der kommer flere ladepladser i byen

Dennis Lange, chefkonsulent i FDM

Det fremgår af budgetaftalen, at der er afsat knap 20 millioner kroner til gradvist at omdanne parkeringspladserne til elbilparkering med ladestandere frem mod 2026.

Men emnet har vakt store følelser - især hos De Konservative, der endte med at forlade forhandlingerne om den budgetaftale natten til torsdag.

Omvendt var det en glad overborgmester Lars Weiss (S), der mødte TV 2 Lorry umiddelbart efter forhandlingerne, der samtidig adresserede Konservatives bekymring om, at parkeringspladserne skulle forsvinde.

- Vi omdanner tusindvis af parkeringspladser, så det bliver ladepladser til el-biler. Der er flere og flere elbiler i byen, og de skal kunne lade, og vi sætter ladestandere op på parkeringspladser. Det forsvinder de ikke af, sagde Lars Weiss.

Dennis Lange, der er chefkonsulent i FDM, glæder sig over aftalen, men så dog gerne, at man generelt skabte flere parkeringspladser i byen - fremfor at omdanne de nuværende.
Dennis Lange, der er chefkonsulent i FDM, glæder sig over aftalen, men så dog gerne, at man generelt skabte flere parkeringspladser i byen - fremfor at omdanne de nuværende.
Foto: TV 2 Lorry

Dennis Lange, der er chefkonsulent i FDM (Forenede Danske Motorejere), er umiddelbart tilfreds med den del af aftalen, der vedrører hovedstadens billister.

- Vi skal jo huske på, at vi er i gang med en grøn omstilling af transportsektoren - og af billisterne - herhjemme, og der kommer flere og flere el-biler og plug in-hybrider, siger Dennis Lange fredag til TV 2 Lorry.

- De skal have et sted at lade, og som det er nu, så mangler der rigtig mange kantstensladere i blandt andet København, så det er vigtigt, og det er rigtig godt, at der kommer flere ladepladser i byen, så det er positivt i sig selv, lyder det fra Dennis Lange.

Frygter for børnefamilierne

Men. Nyheden om de mange nye ladestandere er alligevel en toleddet fornøjelse, påpeger Dennis Lange.

FDM så nemlig gerne, at man, i stedet for at omdanne allerede eksisterende parkeringspladser til ladepladser, skabte flere parkeringspladser i København helt generelt.


- På den ene side skal der være nok ladepladser, så vi kan få flere el-biler på vejene, men det er jo også vigtigt, at der hele tiden er nok parkeringspladser, og der skal det jo ikke være nogen hemmelighed, at vi gerne så, at man rent faktisk lavede flere parkeringspladser, siger Dennis Lange.

Henrik Busch er en af Københavns mange billister, der bruger lang tid dagligt for at finde en parkeringsplads. Han frygter, at den nye aftale vil få flere med almindelige biler til at parkere ulovligt.

Henrik Busch frygter konsekvenserne ved den nye aftale.
Henrik Busch frygter konsekvenserne ved den nye aftale.
Foto: TV 2 Lorry

- Man kan se det, hvis man kører ud på Østerbro en fredag aften. Der er folk, der holder ulovligt. Der går 5-10 år, før vi har elbiler og hybridbiler, der skal oplades, så derfor skal man ikke bare fjerne muligheden for at parkere, for dem, der kører i en konventionel bil. Og det er jo størstedelen af bilerne, siger han til TV 2 Lorry.

Og så har han også en anden bekymring.

- Jeg frygter, at børnefamilierne, som har behov for en bil, måske fravælger at flytte ind til København - eller fravælger at blive i København, siger han.