Trafikforsker om argument for at sænke fartgrænse: ”Det får ingen betydning”

Et rekordstort projekt skal sænke farten i København og gøre livet surt for bilisterne. Men ifølge trafikforsker Harry Lahrmann, så har bilisterne intet at frygte.

- Ved at sænke hastigheden ti kilometer i timen i København forventes det mindre attraktivt at tage bilen på grund af længere rejsetid.

Sådan begrunder Teknik- og Miljøforvaltningen i Københavns Kommune det rekordstore projekt, der skal sænke farten i hele København.

Men ifølge trafikforsker ved Aalborg Universitet, Harry Lahrmann, så skal kommunen ikke gøre sig forhåbninger om, at projektet giver den førnævnte effekt.

- Det får ingen betydning for, hvor hurtigt du kan rejse fra A til B i kommunen. Særligt i myldretiden vil effekten af forslaget være lig nul, siger han til TV 2 Lorry.

Også uden for myldretiden mener han, at lavere hastighedsgrænser får minimal indflydelse på rejsetiden.

- Efter min bedste overbevisning, så vil rejsetiden maksimalt blive forlænget med fem procent uden for myldretiden. Så det er virkelig ikke særlig meget, siger trafikforskeren.

Han lægger vægt på, at det ikke er hastighedsgrænserne, der dikterer rejsetiden gennem en storby som København.

- Det er i stedet lysreguleringen, der afgør, hvor hurtigt man kommer frem. Det er lyskryds, der sætter kapaciteten, og det er dem, der betyder noget, forklarer trafikforskeren.

Men hvis man skal fra Østerbro til lufthavnen i Kastrup, betyder det så ikke, at man får en længere rejsetid?

- Pointen er, at hvis hastigheden er lavere, betyder det, at du når hen til næste lyskryds nogle sekunder senere. Det er ikke farten, du må kører mellem krydsene, der skaber forsinkelser i København, men det er i stedet lysreguleringen i krydsene, svarer Harry Lahrmann.

Derudover mener han heller ikke, projektet vil få nogen indvirkning på trængslen i byen.

- Det vil sandsynligvis ikke gøre særlig meget på det punkt. Der vil stadig være lige mange biler i myldretiden, fortæller Harry Lahrmann.

Så det bliver altså ikke mindre attraktivt at tage bilen fremover?

- Nej, ikke efter min bedste overbevisning, svarer trafikforskeren.

Vejdirektoratet stemmer i

Hos Vejdirektoratet er man enige i, at bilisterne ikke vil lide under lange rejsetider i myldretiden, hvis projektet bliver vedtaget.

- Det er korrekt, at i myldretiden vil der formentlig ikke være nogen stor effekt, siger Andreas Egense, der er afdelingsleder i Vejdirektoratet, til TV 2 Lorry.

Dog mener han, at rejsetiden uden for myldretiden vil være noget længere for bilisterne.

- Om aftenen og natten vil man nok opleve længere rejsetid. Det er dog svært at sige hvor meget helt præcist, siger han.

Tror du, projektet gør det mindre attraktivt at være bilist i kommunen?

- Det vil da nok få nogen til at stille bilen, svarer afdelingslederen.

Ændrer ikke holdning

Teknik- og Miljøforvaltningens fartforslag har modtaget kritik af blandt andet FDM, der mener, at det er uhensigtsmæssigt at gøre livet surt for bilisterne.

Men trods Harry Lahrmann siger, at lavere hastigheder ikke gør det sværere at være bilist i København, så holder FDM fortsat fast i deres holdning til projektet.

- Det er en besværlig by at køre i, og forslaget gør det mere besværligt, siger chefkonsulent hos FDM, Dennis Lange, til TV 2 Lorry.

Selvom rejsetider kan blive forlænget med fem procent, så er det fortsat en ændring i den forkerte vej, mener han.

- Fem procent er også noget. Det betyder altså en del for dem, der skal køre på vejene, siger han og fortsætter:

- Vi synes jo grundlæggende, at fartforslaget er en gal ting at gøre. Det er en misbrug af den forsøgsordning, kommunen er med i, hvor man kan ændre hastighederne på udvalgte strækninger og ikke i hele byen. Det burde handle om sikkerhed og ikke en kamp mod bilerne.

Harry Lahrmann mener da også, at projektet kan få betydning for trafiksikkerheden i hovedstaden.

- Vi ved, der er meget tæt sammenhæng mellem tophastigheder og trafiksikkerhed, så det vil helt klart være godt for sikkerheden og trygheden i trafikken, fortæller han.

Men Dennis Lange mener stadig, der skal noget andet til, før trafiksikkerheden bliver gjort bedre.

- Københavns ulykker er jo i høj grad svingulykker, og der kører man alligevel i en lav fart, siger han.

Har ikke mulighed for at stille op

TV 2 Lorry har fredag prøvet at få et interview med Teknik- og Miljøborgmester, Line Barfod (EL). Det har dog ikke været muligt at få en kommentar fra borgmesteren.

TV 2 Lorry ville blandt andet have spurgt ind til, om forvaltningen stadig har tiltro til, at projektet vil få flere til at vælge bilen fra.