Tour de France lukker for trafik ved Rådhuspladsen i fire dage

Afviklingen af verdens største cykelløb bliver et større logistisk puslespil for Københavns Kommune, når Tour de France kommer til Danmark i 2021.

Planerne for det københavnske værtskab for Tour de France-starten i 2021 er ved at tage form. Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Det enorme arbejde med at planlægge det københavnske værtskab for Tour de France-starten i 2021 er ved at tage form.

Mens ruterne for selve cykelløbet efterhånden er udarbejdet og afventer godkendelse inden offentliggørelse, så arbejder Københavns Kommune allerede nu på at sikre rammerne omkring megaeventet i København i slutningen af juni og starten af juli i 2021.

Her står det klart, at dele af Indre By skal lukkes ned og omdannes til epicenter for en af verdens største sportsbegivenheder.

Læs også Vartegn blev brugt i Tour de France-video – men er væk, når løbet kommer

For at kunne gøre det, skal H.C. Andersens Boulevard ved Rådhuspladsen afspærres i fire dage. Fra onsdag den 30. juni frem til den 3. juli vil trafikåren være lukket, når verdens største cykelløb kommer til byen.

Det fremgår af et notat fra forvaltningen i Københavns Kommune til Teknik- og Miljøudvalget.

- Der venter os en meget stor opgave. Det her kommer jo til at minde lidt om, da vi afviklede VM i cykling i 2011 – bare meget større. Det er jo en af verdens største sportsbegivenheder, siger Steffen Rasmussen, der projektchef i Teknik- og Miljøforvaltningen og har til opgave at koordinere Tour-starten.

- Vores opgave bliver at sikre, at det både bliver en god sportslig begivenhed og en begivenhed som københavnerne bliver glade for at lægge by til, siger han.

Holdpræsentation med kort cykeltur i Indre By

Tour de France indledes med et slags show to dage inden løbets begyndelse, hvor alle hold og ryttere på en større opsat scene præsenteres for publikum og tv-seere verden over.

I forvaltningens notat fremgår det, at atleterne og cykelholdene skal præsenteres onsdag den 30. juni ”et centralt sted i København”, og at rytterne i den forbindelse ventes at cykle en kort rute i Indre By.

Læs også Folkemøde om Tour de France-start - kommune har særligt ønske til borgerne

Ved tidligere lejligheder har værtsbyer fundet på diverse gimmicks, når holdene skulle træde op på scenen.

I Utrecht i Holland i 2015 blev hold og ryttere sejlet ind på både via byens kanaler, i 2017 trillede rytterne op på scenen ad farvelagte brostensgader i Düsseldorf, og i år gik cykelturen gennem Bruxelles’ historiske arcade Galeries Royales til scenen på Grand-Place.

Med den annoncerede afspærring af H.C. Andersens Boulevard fra netop denne dag og frem er det derfor nærliggende at antage, at Rådhuspladsen er inde i billedet som placering for holdpræsentationen. Det ville i hvert fald være et såkaldt ”centralt sted i København”.

Artiklen fortsætter efter slideshowet...

1 / 2

Ved holdpræsentationen i Utrecht i 2015 blev ryttere og stab sejlet hen til scenen via både i byens kanaler.

Foto: Jeff Pachoud/AFP/Ritzau Scanpix

1 / 2

Cykelholdet Team Sky på scenen ved holdpræsentationen forud for Tour de France i 2015, der startede i Düsseldorf.

Foto: Philippe Lopez/AFP/Ritzau Scanpix

3 / 3

Ved årets Tour de France-præsentation i Bruxelles kørte rytterne gennem Galeries Royales til scenen på Grand-Place.

Foto: Anne-Christine Poujoulat/AFP/Ritzau Scanpix

En halv million tilskuere og renere gader

For at få lov til at være vært for det verdenskendte cykelløb har Københavns Kommune været nødt til at hive pengepungen frem. 25 millioner kroner har kommunen lagt i det samlede danske bud for at tiltrække Tour de France.

Det er dog håbet, at den sum er penge godt givet ud.

Læs også Grædefærdig dansker leverer topresultat i kvindernes Tour de France - se hendes reaktion her

Forvaltningen påpeger i notatet, at erfaringer fra andre byer, der har været vært for Tour de France-starten, viser, at arrangementet kan tiltrække op mod 500.000 tilskuere.

- Det er verdens bedste cykelløb, der møder verdens bedste cykelby. Vi vil gerne vise, hvad København kan i forhold til at hverdagscykling som et vigtig formål, ikke kun en god og sund transportform, men også miljømæssig god måde at komme frem på, siger Steffen Rasmussen fra Københavns Kommune.

- Vi håber at det bliver en fest for alle aldersgrupper i København og ikke mindst, at børnene bliver en del af cykelfesten, fortsætter han.

For at kunne sikre, at den halve million tilskuere får et godt indtryk af hovedstaden, har Teknik- og Miljøforvaltningen ekstraordinært fået bevilliget 14,8 millioner kroner fra 2020.

De penge skal blandt andet bruges på at klargøre og genoprette ruten – eksempelvis i form af vejarbejde –   sikre toiletforhold og generelt give et løft til renhold i Indre By og brokvartererne, fremgår det af notatet.

Artiklen fortsætter efter billedet...

Da København var vært for VM i enkeltstart i 2011 var der både start og mål på H.C. Andersens Boulevard ved Rådhuset. Foto: NILS MEILVANG/Ritzau Scanpix

Enkelstartsrute fortsat fortrolig – men "påvirker" tre bydele

Ved Grand Départ i København skal cykelløbets første tre etaper afvikles på dansk jord. Første etape bliver en enkeltstart i København, anden etape går fra Roskilde til Nyborg, mens tredje og sidste etape i Danmark afvikles mellem Vejle og Sønderborg.

Selvom de præcise ruter for de tre etaper først offentliggøres den 4. februar næste år, så giver notatet et hint om, hvilke dele af København der aflægges et visit fra en af verdens største sportsbegivenheder.

Læs også Tour De France-direktør: "København har den gule førertrøje"

Således fremgår det, at enkeltstarten i København vil påvirke centrale trafikårer i Indre By, Østerbro og Nørrebro.

Rådhuspladsen og H.C. Andersens Boulevard er allerede annonceret som start og mål for enkeltstarten, der bliver omkring 13 kilometer lang.

Desuden skal der ved Tour-starten omdannes og etableres arealer til opbygning og forberedelse af løbet og til fan-zoner flere steder i byen.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik