To krydstogtskibe kommer til København: På det ene er det forbudt at gå i land

Onsdag vil to krydstogtskibe ligge forankret ved Langelinie i København. Passagererne på det ene skib må gerne gå i land - på det andet er det strengt forbudt, og de skal blive på skibet. Branchen har svært ved at se logikken.

Onsdag klokken 12 lægger krydstogtsskibet Vasco de Gama til ved Langelinie i København. Skibet og dets passagerer modtages af et hornorkester, før de mange mennesker myldrer ud i København og snuser til hovedstadens mange tilbud.

Lige ved siden af Vasco de Gama ligger det tyske krydstogtsskib, Hanseatic Inspiration. Og her er der intet hornorkester. Ingen fest. Bare stilhed.

De mange passagerer skal nemlig blive ombord, og får kun set København fra skibets ræling, inden der klokken 13 stævnes ud mod en ny destination.

quote Situationen er tæt på håbløs

Claus Bødker, cruise director, CruiseCopenhagen.

Forskellen på de to skibe er, at samtlige passagerer på Vasco de Gama er vaccineret, mens man ikke kan garantere det samme på Hanseatic Inspiration, hvor alle dog er corona-testet. Men i Danmark er det ikke godt nok, så for passagererne på det tyske skib forbliver København en by i Rusland.

En branche i knæ

Claus Bødker, der er cruise director i netværket CruiseCopenhagen, beskriver en  branche, der er helt i knæ. 

- Situationen er tæt på håbløs. Vi havde ingen anløb i hele 2020, og som det ser ud nu, forventer vi 23 anløb i 2021, hvor det normale er cirka 350 om året, forklarer han.

Han fortæller, at det er de danske corona-restriktioner, der fortsat spænder ben for industrien. For hvis passagerer på et krydstogtskib skal have lov til at gå i land, så skal samtlige ombordværende være vaccineret. Ellers er der landgangsforbud. Og når den slags skibe lægger til, så er der tale om såkaldte tekniske anløb, hvor skibet for eksempel kan få forsyninger - men der kommer ingen i land. Og dermed er der hverken forretninger, restauranter eller hoteller, der kan tjene penge på de forbrugshungrende krydstogtpassagerer.

- Passagererne på det tyske skib, der ikke må gå i land, er alle blevet testet. Og hvis de i stedet havde taget en færge til Danmark, så kunne de gøre det - og dermed gå i land - uden problemer. Det kan vi ikke forstå - det er paradoksalt, lyder det fra Claus Bødker.

Mere lempeligt i nabolande

Han tilføjer, at de danske regler er strammere end for eksempel de svenske. Så i teorien kunne det tyske skib sejle til Malmø i stedet, hvor passagererne kan gå fra borde. Her ville de kunne stige ombord på busser, som kørte dem på oplevelse og shopping i København.

- Der var også en situation, hvor tyske passagerer sejlede til København. De måtte ikke komme i land,. og så blev de sejlet rundt i Københavns kanaler i gummibåde, fortæller han.

På et normalt år genererer krydstogtindustrien 300.000 hotelovernatninger i København. Det tal befinder sig nu på nul-punktet. Og ifølge Claus Bødker skal vi frem til august, før de nuværende regler bliver evalueret.

- Men imens går krydstogtsæsonen stille og roligt, så den er reelt tabt på gulvet, konstaterer Claus Bødker.

TV 2 Lorry har kontaktet Sundhedsministeriet. Blandt andet for at få svar på, hvorfor testede krydstogtpassagerer ikke må gå i land, mens de samme mennesker sagtens kan gå i land, hvis de tager en almindelig færge til Danmark. Vi har også spurgt til sammenhængen mellem et landgangsforbud i Danmark og det, at de samme mennesker kan sejle til Sverige og derfra tage en bus til København. I et skriftligt svar til TV 2 Lorry underlader ministeriet dog at svare på de to spørgsmål, og skriver i stedet:

"Med aftale om udmøntning af fase 4 af den gradvise genåbning for rejseaktiviteter blev det besluttet, at der fra den 26. juni 2021 kan gennemføres landgang fra krydstogtskibe, hvor samtlige passagerer over 16 år er færdigvaccinerede i et EU- eller Schengenland samt Andorra, San Marino, Monaco eller Vatikanstaten, i et OECD-land eller i et gult tredjeland med en vaccine, der er godkendt af EMA. Forud for de politiske drøftelser er der indhentet rådgivning fra sundhedsmyndighederne, som anbefaler, at samtlige gæster bør være færdigvaccinerede af hensyn til at begrænse smitterisikoen i Danmark. Det er aftalt, at der skal iværksættes en evaluering af modellen i august måned. Krydstogtsbranchen har løbende været inddraget og orienteret om åbningen af krydstogtbranchen.

Så dermed kan Claus Bødker og hans branche - måske - se frem imod lempelser i august - men som han allerede har konstateret - så er sæsonen på det tidspunkt snart slut.

Da Hanseatic Inspiration sidst gæstede København, fik passagererne mulighed for at opleve hovedstaden fra gummibåde - i sikker afstand fra lokalbefolkningen.
Da Hanseatic Inspiration sidst gæstede København, fik passagererne mulighed for at opleve hovedstaden fra gummibåde - i sikker afstand fra lokalbefolkningen.