Tivoli taber seks millioner kroner om dagen

Tivoli beder nu staten om yderligere hjælp for at komme igennem krisen. Hvis det bliver billigere at komme over Storebælt kan jyske turister måske kompensere for de manglende udenlandske turister.

Tivoli går lige nu glip af omkring seks millioner kroner i tabt omsætning hver eneste dag. Foto: Bax Lindhardt/SP/Ritzau Scanpix

Der skulle have været liv og glade dage i Tivoli lige nu. Hvinende børn, storsmilende bedsteforældre, udenlandske turister og candyfloss i massevis. Men bortset fra en mindre flok gartnere, nogle ænder og fugle, så er Tivoli helt tomt for liv. Lukket som så meget andet på grund af coronavirus.

Lukningen gør særdeles ondt i parkens økonomi, der hver dag går glip af omkring seks millioner kroner i omsætning, som de ellers havde budgetteret med.

- Det er altså rigtig, rigtig mange penge, siger Tivolis direktør, Lars Liebst.

- Det må helst ikke fortsætte for længe, for det er klart, at det kan vi jo ikke holde til i længden. Vi er heldigvis i en finansiel stærk situation, men det er klart, at når vi har forventet seks millioner i omsætning og i stedet får nul, så vil det få konsekvenser, hvis nedlukningen fortsætter for længe, siger han.

Fordi coronakrisen brød ud lige før sæsonen skulle starte, så havde Tivoli netop nået at ansætte det meste af det personale, der skulle bruges hele sommeren. Derfor står de nu med en lang række nyansatte, som de har været nødt til at sende hjem, endnu inden de rigtig har været på arbejde.

Hele branchen lider, så der bør gøres noget udover det sædvanlige

Lars Liebst, direktør, Tivoli

Derudover har Tivoli også sendt en række helårsansatte medarbejdere hjem. I alt er 1223 Tivoli-medarbejdere dermed sendt hjem med løn, under de hjælpepakker staten har lanceret. Ved at bruge hjælpepakkerne slipper Tivoli med at betale en mindre del af lønnen, mens staten betaler resten.

- Vi overholder selvfølgelig de kontrakter, vi har indgået med medarbejderne, selvom det er dyrt for os. Men vi håber jo selvfølgelig også, at de snart får lov at få arbejdstøjet på igen, siger Lars Liebst.

Udover at spare penge på lønninger, så forsøger Tivoli også at begrænse alle andre omkostninger. Normalt ville de lige nu bruge massere af penge på annoncer, men markedsføringen er lige nu sat i bero, indtil de ved, hvornår de kan åbne igen.

Åbning udskudt flere gange

Tivoli plejer at åbne sæsonen i starten af april, men det har coronavirussens udbredelse sat en solid stopper for.

- Vi følger udviklingen af covid-19 dag for dag, og for den betydning pandemien har for vores gæster og medarbejderes sikkerhed. Det er klart, at vi kan først åbne, når det er sundhedsmæssigt forsvarligt, siger Lars Liebst.

Oprindeligt var det planen, at sommersæsonen skulle åbne allerede den 2. april. Men da Danmark begyndte at lukke ned, blev åbningen først udskudt til 16. april. Den blev plan rykket til 1. maj, men efter mandagens pressemøde, hvor statsminister Mette Frederiksen forlængede forsamlingsforbudet for mere end 10 personer til 10.maj, så ser de planer også ud til at må rykkes.

For at indhente noget af den tabte forårsomsætning, har Tivoli besluttet at forlænge sæsonen til efteråret. Egentlig ville de have lukket parken den 20. september, men det er indtil videre udskudt til den 4. oktober.

Tivoli i år bliver ikke Tivoli som vi kender

Selvom dele af samfundet må vente med at åbne til den 10. maj, så er det endnu uvist, om det også gælder Tivoli.

- Det er klart, at når Mette Frederiksen gradvist åbner samfundet op, så vil vi selvfølgelig gerne være blandt de første, der får lov at åbne. Men realistisk set så er der nok andre dele af samfundet, der vil blive åbnet før op end os, siger Lars Liebst.

Vi kan jo ikke have arrangementer i hverken glassalen eller koncertsalen, hvor folk sidder tæt sammen indendørs, når vi som samfund skal forsøge at stoppe smittespredning

Lars Liebst, direktør, Tivoli

Uanset hvornår Tivoli får lov at genåbne, så erkender forlystelsesparken, at et besøg i år ikke vil være helt som det plejer.

- Det er jo klart, at de af vores ting der foregår indendørs, de vil i hvert fald i starten være lukket ned. Vi kan jo ikke have arrangementer i hverken glassalen eller koncertsalen, hvor folk sidder tæt sammen indendørs, når vi som samfund skal forsøge at stoppe smittespredning, siger Lars Liebst.

- Men det er vores mål, at Tivoli i så vid udstrækning som muligt, skal se ud som det Tivoli vi kender, for det er jo den oplevelse folk kommer efter.

Hvis man nu forestiller sig, at I først kan åbne igen omkring 1. juli eller 1. august, hvordan vil det så påvirke det Tivoli, man som gæst så vil opleve?

- Hvis det trækker ud så længe, så vil bemandingen jo nok se en hel del anderledes ud, end hvis vi kan åbne til maj. Foreløbig klarer vi os uden fyringer, men hvis der går så længe, inden der kommer gang i Tivoli, så vil vi nok være nødt til at sige farvel til folk, så vil servicen og antallet af aktiviteter nok blive en anden, siger direktør Lars Liebst.

- Og så vil nye tiltag nok også blive udskudt, fortsætter han.

Vil gerne åbne gradvist ligesom samfundet

For at kunne komme så tidligt i gang som muligt, så satser Tivoli på, at de kan åbne gradvist ligesom samfundet generelt.

- Vi kan jo godt åbne på en måde, så vi hele tiden sikrer os, at der kun er et begrænset antal besøgende i parken ad gangen, siger Lars Liebst.

Det er en kæmpe udfordring for hele oplevelsesindustrien, så det bør, der laves en statslig plan for at råde bod på

Lars Liebst, direktør, Tivoli

Udfordringen er, at både køer og forlystelser normalt er steder, hvor man som besøgende kommer meget tæt på andre mennesker. Ofte er det nærmest skulder ved skulder.

- Det er klart, at vi kan ikke åbne op, helt som vi plejer, for så vil folk simpelthen komme for tæt på hinanden. Men vi skal nok finde en løsning, så folk ikke bliver smittet herinde.

Gør Storebæltsbroen billigere, så vi kan få jyske besøgende

Normalt er knap en tredjedel af de besøgende i Tivoli udenlandske turister. De plejer at lægge mange penge, men i år bliver de formentlig stort set væk.

- Det er en kæmpe udfordring for hele oplevelsesindustrien, så det bør der laves en statslig plan for at råde bod på, siger Lars Liebst.

Han foreslår, at man gør det billigere for danskere at være turister herhjemme.

- Der bør være billigere togbilletter mellem landsdelene, og så bør prisen for at krydse Storebæltsbroen også sænkes. Man bør fjerne nogle af de barrierer, der kan være, for at folk kommer rundt i landet og støtter de hårdt ramte danske virksomheder i oplevelsesindustrien, siger Lars Liebst.

- Hele branchen lider, så der bør gøres noget udover det sædvanlige. Det vil også hjælpe, hvis man indførte differentieret moms, ligesom man har i andre lande, så det bliver billigere at tage på hotel, gå på restaurant og andre former for oplevelser, siger Lars Liebst, der påpeger at oplevelsesindustrien beskæftiger omkring 170.000 danskere.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik