Taget for vanvidskørsel tre måneder efter drab på politimand

Tiltalt for trafikdrab på Langebro i København er taget for spritkørsel og grove fartovertrædelser både før og efter dødsulykke.

Henrik Schmeisser, politiassistent, Københavns Færdselspoliti på Langebro, hvor en af hans kollegaer mistede livet på grund af en vanvidsbilist Foto: Søren Bidstrup - Ritzau Scanpix

I samarbejde med tv2.dk

En 26-årig mand, der 23. juli 2019 kolliderede med en 35-årig politiassistent på Langebro i det indre København med mindst 117 km i timen, er ud over drab på politiassistenten tiltalt for en række andre grove trafikforseelser.

Heraf fandt en hastighedsoverskridelse, endnu et tilfælde af vanvidsbilisme og et tilfælde af spirituskørsel sted efter dødsulykken.

Det fremgår af et anklageskrift, som TV 2 har fået indsigt i.

Fart kort efter løsladelse

22. august sidste år, en måned efter ulykken på Langebro, blev han målt til at køre 81 kilometer i timen ved Vigerslevvej i København, hvor man må køre 60 kilometer i timen.

Det var tre dage efter, at hans varetægtsfængsling for ulykken på Langebro var ophørt.

Og igen 23. oktober klokken 20.34 blev han målt til at køre 187 kilometer i timen på Helsingørmotorvejen over en strækning på mere end to kilometer, selvom hastigheden højst må være 90 kilometer i timen. Helt som i forbindelse med ulykken på Langebro med mere end det dobbelte af det tilladte.

Læs også Politibetjent dræbt i voldsom ulykke på Langebro med seks biler

Desuden blev han målt til at have en alkoholpromille på 1,19, da han 17. oktober klokken 04.05 blev stoppet på Gammeltorv i Indre København.

I forbindelse med dødsulykken på Langebro accelererede den 26-årige kraftigt i en Audi A6 stationcar, da han 23. juli 2019 klokken 00.20 "af grov kådhed eller på lignende hensynsløs måde" kom kørende fra det indre København ud mod Amager, selvom det var mørkt, vejen var våd, og udsynet var dårligt over broen på grund af vejbanens stigning.

Den tilladte hastighedsgrænse over broen er 50 kilometer i timen.

Over broen overskred han midterlinjen og ramte to modkørende personbiler, inden han med mindst 117 kilometer i timen kolliderede med politiassistentens bil, så denne blev fastklemt og omkring 20 minutter senere afgik ved døden.

Desuden er den 26-årige tiltalt for at flygte fra stedet uden at yde hjælp til politiassistenten.

Fortid med alkohol og fart

Imidlertid var ulykken på Langebro ifølge anklageskriftet i sagen ikke den første gang, politiet noterede den 26-årige for alvorlige trafikforseelser.

17. august 2017 er han tiltalt for at køre 72 kilometer i timen i et tætbebygget område ved Tomgårdsvej i København, hvor hastighedsgrænsen er 50 kilometer i timen, mens han 24. august 2018 er tiltalt for at køre 119 kilometer i timen ad Jyllingevej, hvor hastigheden ikke må overstige 60 kilometer i timen.

Læs også Vanvidskørsel: Kørte slalom med 190 km/t

Natten efter lørdag 9. marts 2019 blev han stoppet ud for natklubben 'Hive' i Skindergade i indre København klokken 05.40, hvor han gassede op i en 300 hestekræfters sportsvogn af mærket Ford Mustang. Desuden havde han her ifølge politiet en promille på 1.09, da han en time senere fik taget en blodprøve.

23. marts 2019 omkring klokken 15 blev han målt på motorvejen i Køge til at køre 166 kilometer i timen, hvor hastighedsgrænsen var 110, og 20. juli 2019 blev han målt med en promille på mindst 1,13 klokken 05 ved Kongens Nytorv i København.

Ekspert: Kørekort kunne være frakendt

I flere tilfælde inden ulykken på Langebro viser tiltalen, at den 26-årige kunne have været frakendt kørekortet ubetinget, hvis sagen havde været behandlet i retten.

- Der er rigeligt til at få frakendt kørekortet ubetinget. Faktisk to gange. Både i forhold til fartoverskridelser og promillekørsel. Jeg undrer mig over, hvad der er omstændighederne. Har han ikke fået taget kortet, eller skider han bare højt og helligt på det?, siger Malene Holst Nielsen, advokatfuldmægtig med speciale i færdselsloven.

Ifølge anklageskriftet er den 26-årige tiltalt for ikke at have medbragt sit kørekort én af de gange, han blev stoppet efter dødsulykken. Ikke for at køre uden førerret.

- Fløjtende, bedøvende ligeglade

Politiassistent Henrik Schmeisser, der er ansat ved færdselspolitiet i København, er frustreret over, at han og kollegerne ikke kan slå hårdere ned på de bilister, de igen og igen stopper for hensynsløs kørsel uanset om de har - eller ikke har - et kørekort.

Læs også Det kæmper jeg for: Vi skal klodse bremsen for vanvidskørsel

Han vil ikke udtale sig som politimand, men som privatperson tager han frustrationerne med hjem fra arbejde:

- Jeg har ingen sanktionsmuligheder. Hvis jeg stopper ham i dag på broen, hvor han har kørt for stærkt, og han måske er frakendt kørekortet, så skal jeg skrive ham for det. Det er formentlig ikke hans egen bil, så den kan jeg ikke beslaglægge. Konsekvenserne er der ikke. Jeg afleverer nøglerne tilbage til bilens ejer, men samme eftermiddag kan han gøre det samme igen, siger Henrik Schmeisser.

- Jeg oplever en persongruppe, der er fløjtende, bedøvende ligeglade med, hvilke sanktioner jeg kommer efter dem med, siger Henrik Schmeisser.

Den 26-årige har tilstået, at han førte bilen, da politimanden blev dræbt på Langebro. Men han nægter de omstændigheder, som fremgår af tiltalen.

Der er afsat fire dage til retssagen, der forventes behandlet i april og maj måned i Københavns Byret.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik