Svensk minister slår fast: Vi kan stadig ændre planerne om Lynetteholm

Fredag vedtog et flertal i Folketinget en lov, der baner vejen for Lynetteholm. Samtidig slår den svenske miljø- og klimaminister fast, at de stadig kan ændre planerne.

Fredag blev der sat et foreløbigt punktum efter lang tids debat om byggeriet af den tre kvadratkilometer store ø Lynetteholm. 

Det skete, da et flertal i Folketinget vedtog den lov - L220 - der baner vejen for det omdiskuterede byggeri.

Men selvom Folketinget tog den beslutning, så kan en række andre aktører stadig påvirke planerne om Lynetteholm.

quote Der er en juridisk mulighed for at ændre beslutningen.

Per Bolund, miljø- og klimaminister, Sverige

Konvention kan spænde ben

Ifølge Espoo-konventionen, der har til formål at forpligte parter til at gennemføre miljøvurderinger af anlæg, der formodes at have grænseoverskridende miljøpåvirkninger, skal østersølandene nemlig høres i det omfang, man laver noget, der kan påvirke miljøet hos dem. 

Danmark har derfor hørt Sverige om Lynetteholm. Det skete blandt andet i torsdags, da den svenske miljø- og klimaminister, Per Bolund, havde et møde om netop Lynetteholm med den danske miljøminister, Lea Wermelin (S), og transportminister Benny Engelbrecht (S).

Og selvom det ifølge Per Bolund var et godt møde, hvor de danske ministre lyttede til de svenske holdninger og bekymringer, så anser han ikke høringen for afsluttet. Heller ikke nu hvor Folketinget har vedtaget loven om anlæg af Lynetteholm. Det skriver han i en mail til TV 2 Lorry.

- Der er en juridisk mulighed for at ændre beslutningen vedrørende for eksempel håndteringen af muddermasser eller strømningsforholdene i Øresund.

Lynetteholm - Kort fortalt

  • Lynetteholm er en vision om en ny bydel i København anlagt på en kunstig ø ud mod Øresund i Københavns Havn i området nord for Refshaleøen og syd for Nordhavn.
  • I 2070 skal Lynetteholm stå færdig som en ny bydel på 2,8 kvadratkilometer med 35.000 indbyggere. Øen skal tilsluttes metroen og være bindeled i en østlig ringvej rundt om København. Samtidig anlægges Lynetteholm som kystsikringsprojekt, der som en dæmning skal beskytte København mod fremtidige stormfloder.
  • Fra 2021 skal den kunstige ø anlægges ved at fylde overskudsjord i en ramme. Den proces kan tage mellem 30 og 40 år.
  • Visionen blev præsenteret i efteråret 2018 af den daværende statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) og daværende overborgmester i København, Frank Jensen (S). Siden har den efterfølgende regering, overborgmester samt et flertal på Københavns Rådhus videreført visionen om Lynetteholm.

Dansk minister erkender

Transportminister Benny Engelbrecht fortæller til TV 2 Lorry, at han er enig med den svenske miljø- og klimaminister. 

- Det er præcis det, vores møde handlede om: At man fra svensk side blev betrygget i, at der er en mulighed for at kunne lave justeringer, hvis der er noget i Espoo-processen, der skulle vise, at der er behov for justeringer, siger han og fortsætter:

- Så hvis der er nogle justeringer, som svenskerne gerne vil have med, så er der mulighed for det. 

Vores naboer på den anden side af Øresund har flere gange udtrykt bekymring for konsekvenserne af projektet. 

Tidligere har vi blandt andet fortalt, at svenskerne var bekymrede for de påvirkninger på havstrømmen i Øresund, som Lynetteholm vil ændre samt den forureningsspredning, byggeriet kan medføre.

Tidsplan for Lynetteholm: 50 års anlægsprojekt

  • 2021: Landanlæg til jordopfyldning etableres, og selve anlægget af øens perimeter påbegyndes. Første store træk af lastbiler frem og tilbage til Lynetteholm.
  • 2021-2023: VVM-undersøgelse af en ny metrolinje og Østlig Ringvej fra Nordhavn til Lufthavnen.
  • 2023 - : Opfyldning af arealet til Lynetteholm.
  • 2023: Der træffes en beslutning om anlæg af metro og en Østlig Ringvej.
  • 2024 - : Udbud, projektering og anlæg af metro og Østlig Ringvej sættes i gang.
  • 2025-2035: Arkitektkonkurrence om overordnet plan for Lynetteholm. Herefter laves der masterplaner for Lynetteholms delområder, mens kommuneplanrammer og lokalplaner vedtages af Københavns Kommune.
  • 2035: Projektet delåbnes. De første boliger er klar til indflytning. Metroforbindelse og Østlig Ringvej står færdigbygget og kan nu åbne. Dele af kystlandskabet kan tages i brug.
  • 2035-2045: Rensningsanlægget Lynetten flyttes eller overdækkes.
  • 2070: De sidste beboere forventes flytter ind på Lynetteholm, der nu står endeligt færdigbygget med 35.000 indbyggere som en ny bydel i København med metro, ringvej og kystlandskab med klimasikring.


Kilde: Københavns Kommune

I artiklen her kan du læse, hvordan Lynetteholm skal bygges.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik