Sjælden ballonhangar på Amager genåbnet – se de historiske billeder 

På Islands Brygge i København er en sjælden ballonhangar forvandlet fra faldefærdigt militæranlæg til nyistandsat rideskole.

Tusindvis af mennesker passerer hver dag forbi.

Men hvis ikke lige man ved, at den er der, er det nok kun de færreste, der har lagt mærke til den høje og lange træbygning bag trækronerne ud for Artellerivej 73A på Amager i København.

Her gemmer sig en uhyre sjælden bygning. En såkaldt ballonhangar, hvis lige i Europa kun findes et sted sydøst for Berlin. Den har i flere årtier fået lov til at forfalde stille, men sikkert. 

Indtil nu.

quote Den her bygning er blevet glemt og har nu stået der i mere end 100 år. Det er enestående.

Per Troelsen, projektleder, Realdania By & Byg

Unik bygning

Realdania By & Byg har de seneste to år omhyggeligt restaureret den ikoniske bygning.

Søndag den 1. december genåbner den 300 kvadratmeter store hangar for befolkningen, og dermed kan du nu træde ind i den mere end 100 år gamle militærbygning og fornemme historiens ballonsus.

Realdania By & Byg er et filantropisk foretagende, der har til formål at sikre dansk bygningsarv og derefter drive det kommercielt. På den måde bliver ballonhangaren eksempelvis lejet ud til Københavns Kommune, der skal bruge det til fritidsaktiviteter, oplyser projektleder Per Troelsen.

- Det er en unik bygning, som er bygget til et specifikt formål. Alle andre funktionsbestemte bygninger fra den tid er revet ned, men den her er blevet glemt og har nu stået der i mere end 100 år. Det er enestående, siger Per Trolesen, der understreger, at restaurationsarbejdet har været enormt krævende og omfattende.

En henstilling af ældre dato kan skimtes på bagvægen.
En henstilling af ældre dato kan skimtes på bagvægen.
Foto: Lars Gundersen

Mere om det senere - først en tur tilbage til en svunden tid.

Forskellige formål

Dengang var der åbne vidder så langt øjet rakte. Ingen fare for at skyde hul i DR Byen eller Bella Sky.

Derfor blev Amager Fælled i slutningen af 1800-tallet brugt som øvelsesterræn for den danske hærs artilleriafdeling. Dertil hørte et ballonkompagni, der havde til opgave at holde øje med, hvor kanonernes kugler ramte.

I 1917 besluttede hæren at opføre en ballonhangar, hvor luftballoner kunne opbevares. 

De gigantiske balloner blev bugseret ind og ud af hangaren af heste og soldater.
De gigantiske balloner blev bugseret ind og ud af hangaren af heste og soldater.
Foto: Islands Brygge Lokalhistoriske Arkiv

Men i takt med at flyene blev bedre og bedre, blev luftballoner overflødige, og efter Anden Verdenskrig brugte politiet hangaren til heste- og hundetræning. Siden 1960’erne var der privat rideskole i bygningen. Bygningen blev dog aldrig revet ned.

Sidste gang, der blev brugt en del penge på restaurering var i 1980’erne og derfor blev bygningen på et tidspunkt så dårlig, at der var reel nedstyrtningsfare over rideskole-eleverne. 

Først blev bygningen fredet, og i 2017 købte Realdania By & Byg hangaren af staten for 2,5 millioner kroner. Det viser et opslag i Tingbogen.

Ballonhangaren

  • 1917-1932 i brug som luftballonhangar
  • I 1932 blev hangaren overdraget til Hærens Flyvetropper.
  • I 1943 blev den overtaget af den tyske besættelsesmagt
  • Efter 2. v.kr. husede Ballonhangaren tyske flygtninge fra Baltikum 
  • Herefter har den i en ukendt årrække været i brug af Politiet – til Det Ridende Politi og hunde-træning
  • I 1961 blev der etableret en privat Rideskole på ejendommen
  • I 1969 blev Ballonhangaren indtaget af Rideklubben Ridevenner under SBBU, senere overgik klubben til Københavns Kommune som selvejende institution. 
  • I 2017 købt af Realdania By & Byg. I kraft af en aftale med Københavns Kommune om lang-tidsleje blev det muligt at bevare Ballonhangaren som ramme for Rideklubben Ridevenner. 

 

Kilde: Realdania

Omfattende restaurering

I de seneste to år er der dog postet adskillige kroner i restaureringen. Projektleder Per Troelsen vil ikke oplyse beløbet, men der har været brug for at give bygningen en gevaldig overhaling.

- Den var i en fuldstændig rædselsfuld tilstand. Efter at være brugt som rideklub var den smækfuld af kærlighed og råddent træværk, siger Per Troelsen.

Hangaren blev skilt fuldstændigt ad. I et lang stykke tid blev hangaren båret af et stillads, mens træværket blev udskiftet bjælke for bjælke.

Udvendigt blev cirka 50 procent af beklædningen skiftet, og indvendigt var det 70 procent.
Udvendigt blev cirka 50 procent af beklædningen skiftet, og indvendigt var det 70 procent.
Foto: Lars Gundersen

Udvendigt blev cirka 50 procent af beklædningen skiftet, og indvendigt var det 70 procent. Derudover er den store port på 800 kilo genetableret.

Hele vejen igennem skulle Kulturstyrelsen konsulteres, så den fredede hangar kunne genetableres i rette stil og udseende. 

- Hangaren stod næsten originalt, da vi overtog den. Der var dog sat en gammel Silvan-agtig port ind i den originale port, men alt er nu genetableret, som den var. Vi har fundet tegninger helt tilbage fra 1917, som har været meget detaljerede, og som præcist beskrev, hvordan vi skulle gøre, siger Per Troelsen. 

Kampe under Anden Verdenskrig

I forbindelse optøjer den 29. august 1943 (der udløste samarbejdspolitikkens fald) blev ballon-lejren angrebet af tre tyske kampvogne, da den danske styrke på stedet nægtede at overgive sig.

 

Herved dræbtes tre danske soldater samt mindst én tysk kampvognsfører.

 

Der blev efter krigen opstillet en mindesten for de tre faldne ud for indgangen, og artilleriet lægger fortsat her en krans på årsdagen.

 

I foråret 1945 husede Ballonparkens bygninger cirka 500 tyske flygtninge. Ikke mindst var der god plads til et stort antal høje etagesenge i ballonhangaren.


Kilde: Den Store Danske
 

Afkast på sigt

Omkring hangaren opfører Realdania By & Byg ridecenter, ligesom det nærliggende kaserneområde Ballonparken skal restaureres i det kommende år. 

Området bliver åbent for alle, og målet er, at københavnere og turister vil gøre stedet til udflugtsmål.

Københavns Ejendomme & Indkøb under Københavns Kommune er de nye lejere, og de daglige brugere af hangaren bliver Rideklubben Ridevenner, der også hørte til i bygningen før restaureringen. Helt i ånd med Realdania By & Bygs formål.

- Første del er filantropisk, og bagefter tager vi så fuld markedsleje. Det kan give afkast på sigt. Hvis vi venter længe nok, kan det betale sig, siger Per Troelsen.

Og Realdania By & Byg har da også udsigt til adskillige millioner kroner i lejeindtægt de kommende år. 

Børne- og Ungdomsforvaltningen i Københavns Kommune oplyser således til TV 2 Lorry, at "lejen stiger fra 438.000 kroner i 2019 til 1.040.000 kroner i 2022 i takt med de forskellige etaper i byggeprojektet tages i brug."

Lejeperioden er ubegrænset, og lejemålet kan tidligst opsiges 31.12.2046. Det sikrer dermed Realdania By og Byg knap 30 millioner kroner de næte 27 år. 

Samtidig planlægger Københavns Kommune at etablere skolehaver, plejecenter og daginstitution på et areal, der grænser op til ballonhangaren, så der skabes et rekreativt, grønt åndehul på Islands Brygge.

For at komme til Ballonhangaren skal du følge den cykel- og gangsti, som starter ved krydset Artillerivej/Halfdansgade. Parkering ved Ballonhangaren er ikke muligt

Der er åbent hus 1. søndag i advent klokken 13 til 16. 

TV 2 Lorry viser 25. og 26. december kl. 19.30 to magasinprogrammer om ballonhangaren. 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik