Selvkørende busser kan komme til Nordhavn i foråret

I begyndelsen af foråret får Nordhavn måske selvkørende busser. Vejdirektoratet er nemlig nu i gang med at behandle en ansøgning om at indsætte føreløse busser som en forsøgsordning. 

Foto: Holo

Der er ingen chauffør at sige goddag til, når man stiger ind i Nordhavns kommende busser.

Til foråret skal to busser nemlig måske være selvkørende. 

Virksomheden bag de føreløse busser, Holo, venter lige nu på, at Vejdirektoratet godkender deres ansøgning om at indsætte busser i Aarhusgadekvarteret i Nordhavn.

Ansøgningen er lige nu i høring.

Læs også Mærkværdige ladestationer klar: Nu bliver 41 elbusser sat i rute

- Jeg tænker, det går godt. Det har jo taget os et stykke tid at komme her til, men lige nu har vi en forventet lancering i første uge af marts, fortæller Holos direktør, Peter Sorgenfrei. 

Aalborg får også selvkørende busser

I april måned troede Holo, der tidligere hed Autonomous Mobility, at Nordhavn ville være det første sted i landet med selvkørende busser, men Nordhavn blev overhalet af Aalborg. 

Her er et lignende forsøg med selvkørende busser allerede blevet godkendt.

Holo, der står bag både projektet i Aalborg og i Nordhavn, håber på, at godkendelsen af busserne i Aalborg gavner projektet i Nordhavn. 

- Vi har en forhåbning om, at det bliver nemmere at få godkendt ansøgningen nu, når de er godkendt i Aalborg. Vores erfaring og ministeriets erfaring med behandling gør, at vi tænker, det går relativt hurtigt, når ansøgningen kommer tilbage fra høring, siger Peter Sorgenfrei. 

Læs også Borgmestre og politisk flertal vil fjerne turistbusser fra København

Også i Vejdirektoratet, mener man, at godkendelsen af busserne i Aalborg gør behandlingen af Nordhavns-busserne lettere.

- Det gør, at der er bedre muligheder nu. Det er ikke nogen hemmelighed, at det har taget os lang tid at komme igennem processen med den første ansøgning. Men nu ved vi nogenlunde, hvad det handler om - i hvert fald i forhold til den type forsøg her. Så ja, med et kommende forsøg i Nordhavn forventer jeg, det kommer til at være en nemmere process for alle parter, siger Andreas Egense, der er afdelingsleder Vejdirektoratet. 

Her ses den rute, som busserne skal køre i. Foto: Holo

Flere udfordringer i Nordhavn 

Mens busserne i Aalborg skal køre på et særligt stisystem, hvor der kun kører cyklister og gående, så skal busserne i Nordhavn køre på normale veje.

Dermed er der også flere udfordringer ved at indsætte busser i Nordhavn end i Aalborg, mener Andreas Egense.

- Der er nogle andre ricisi, som man skal forholde sig til i Nordhavn. Risikobilledet er ændret, hvis man kører et sted, hvor der også kører biler og andre tunge køretøjer, siger han.

Læs også Fem busruter bliver sablet ned: Derfor laver Movia dem om

Gratis shuttle-busser

De to busser, der bliver indsat, skal køre en rute på 1,3 kilometer rundt i Nordhavn.

Busserne, der bliver gratis at benytte sig af, skal køre på hverdage mellem 10.00 og 18.00.

I forsøgsperioden skal busserne kun kunne køre mellem 18-23 kilometer i timen, men planen er, at de efterfølgende skal kunne køre op til 45 kilometer i timen. 

Læs også Nu kan borgere afhente pakkepost, mens de venter på bussen

- Vi vil skabe en bedre sammenhængende kollektiv transport. Fordelen ved busserne er, at de kan indsættes på steder, hvor det økonomiske ikke giver mening at indsætte andre transportformer som for eksempel letbane eller hele busruter, siger Peter Sorgenfrei. 

Høringsfristen på Holos ansøgning om de selvkørende busser er den 8. januar 2020. 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik