Sejlervenner var klar til at krydse Atlanten - men så begyndte deres båd at ryge midt om natten

Daniel Hopmann og Jeppe Stærgaard havde regnet med at påbegynde deres krydsning af Atlanterhavet mandag, men de planer blev hurtigt udskudt for to dage siden.

Alt var egentlig klappet og klart.

22-årige Daniel Hopmann og hans et år ældre kammerat Jeppe Stærgaard havde brugt de seneste dage på at pakke deres båd, S/Y Ariel, til randen med proviant - cirka et ton mad og vand - og de havde lagt sidste hånd på forberedelsen af båden.

De har tilbragt 14 dage på den kanariske ø Tenerife, og nu var tiden så inde til det store kryds henover Atlanten.

TV 2 Lorry mødte de to venner sidst i juli få dage, inden de stævnede ud på det første stykke af deres tre år lange jordomsejling ned langs Europas kyster.

Mandag var det meningen, at de skulle påbegynde sejladsen over Atlanterhavet til først Cap Verde-øerne og siden den caribiske ø Saint Lucia.

Men klokken 04.30 natten til fredag vågnede de to i deres båd til lugten af noget brændt og lyden af kogende vand. 

- Vi får undersøgt, hvad der sker og opdager, at der under gulvet er helt fyldt op med vand, hvor der i alt kan ligge 1000 liter, siger Daniel Hopmann til TV 2 Lorry over telefonen fra Tenerife.

Bådens lensepumpe var gået stykker, så i stedet for at suge vand ud af båden, dryppede den vand ind i båden. Vandet steg over bådens batterier, som derfor kortsluttede.

quote Det var ret skræmmende, at der kom røg op af gulvet, når det jo ligesom er ens hus

Daniel Hopmann, jordomsejler

De to venner fik dog tømt båden og sikret, at der ikke var nogle af batterierne, som kunne starte en brand.

De lagde sig derfor til at sove igen men med alarmer, så de løbende kunne tjekke, at der ikke kommer mere vand ind.

Det ses tydeligt, at batterierne ombord ser har været på overarbejde.
Det ses tydeligt, at batterierne ombord ser har været på overarbejde.
Foto: Privatfoto

Modet er intakt

Det var dog ikke længe, de to nåede at være i drømmeland. 

For efter halvanden time var den gal igen, da de vågnede ved, at der stod røg op igennem gulvet i kahytten.

- Det var vores AIS, et elektronisk gps-system, som var smeltet. Så der måtte vi komme ud af kahytten og stå og vente på, at røgen var forsvundet. Det var ret skræmmende, at der kom røg op af gulvet, når det jo ligesom er ens hus, siger Daniel Hopmann.

Den uheldige oplevelse kort før en af de helt store sejladser på deres jordomsejling har dog ikke taget modet fra de to venner.

De regner med at få fikset båden i løbet af de næste dage, afhængig af hvor meget skade batterierne har taget.

- Det er godt, det skete, mens vi lå i havn og ikke midt ude på Atlanten. Men vi har haft snakket om, hvis det nu sker igen, hvad vi så skal gøre. Og det er jo nogle af de samme ting, som vi gjorde her på land.

- Hvis batterierne er døde, må vi finde på en nødløsning med at tilslutte solceller direkte til motorbatteriet. Man bliver jo kreativ, når der lige pludselig ikke er andre muligheder, siger Daniel Hopmann.

Vejret driller

Udover problemerne med båden, så driller vejret dog også den videre færd for jordomsejlingen.

quote Man blive jo kreativ, når der lige pludselig ikke er andre muligheder

Daniel Hopmann, jordomsejler

På nuværende tidspunkt er der nemlig ikke et ordentligt vejr-vindue til at sejle over Atlanterhavet.

- Der ligger et stort lavtryk, som gør, at vi lige nu ikke har ret meget vind, men det bevæger sig så, og betyder at vi senere får for meget vind.

- Vi må vente med at komme afsted, til det har passeret, og det bliver enten onsdag eller søndag, siger Daniel Hopmann

De to venner regner med at bruge 7-8 dage på at komme ned til Cap Verde og så 18 dage henover Atlanten til Caribien.

jordomsejling
Foto: Privatfoto