Se listen: Her er de farligste veje i København for bløde trafikanter

Særligt på Frederikssundsvej i København sker der mange ulykker, viser en ny opgørelse.

Der er stor forskel på, hvor mange farlige ulykker med bløde trafikanter der sker på de københavnske veje. 

Det viser en opgørelse, som Københavns Kommunes Teknik- og Miljøforvaltning har lavet.

Opgørelsen viser, hvor i hovedstaden der i løbet af de seneste fem år er sket flest ulykker, hvor en person er kommet til skade eller har mistet livet. 

Øverst på listen står Frederikssundsvej, der går gennem Københavns Nordvestkvarter, Brønshøj og Husum. 

Her er der sket 84 ulykker med bløde trafikanter som eksempelvis cyklister og fodgængere siden 2017. 

Det er næsten dobbelt så mange ulykker som på Københavns næstfarligste vej for trafikanter, Hareskovvej, hvor der har været 46 ulykker siden 2017. 

Sænker hastigheden flere steder

Teknik- og Miljøforvaltningen understreger, at man i opgørelsen ikke tager hensyn til vejens længde eller trafikmængden på vejene. 

- Listen domineres af lange og stærkt trafikerede veje. Der vil med stor sandsynlighed være kortere og mindre trafikerede veje, der er farligere at færdes på for den enkelte trafikant, skriver Peter Højer, vicedirektør i forvaltningen, i forbindelse med opgørelsen. 

Opgørelsen er primært baseret på tal fra Københavns Politi. 

Tal fra akutmodtagelser kan ikke regnes med, da det ikke registreres, på hvilken vej skaden er sket. 

De farligste veje i København

Københavns Kommunes Teknik- og Miljøforvaltning har lavet en opgørelse over de veje i hovedstaden, hvor der er sket flest ulykker inden for de seneste fem år. Opgørelsen er primært baseret på tal fra Københavns Politi. 


  1. Frederikssundsvej: 84 ulykker
  2. Hareskovvej: 46 ulykker
  3. Nørrebrogade: 45 ulykker:
  4. H. C. Andersens Boulevard: 37 ulykker
  5. Vesterbrogade: 34 ulykker
  6. Jyllingevej: 34 ulykker
  7. Tagensvej: 33 ulykker
  8. Amagerbrogade: 30 ulykker
  9. Tuborgvej: 25 ulykker
  10. Gothersgade: 25 ulykker
  11. Østerbrogade: 22 ulykker
  12. Vejlands Allé: 22 ulykker
  13. Torvegade: 22 ulykker
  14. Gammel Køge Landevej: 22 ulykker
  15. Frederiksborgvej: 22 ulykker
  16. Valby Langgade: 21 ulykker
  17. Enghavevej 21 ulykker

Teknik- og Miljøforvaltningen mener dog, at regionens akutmodtagelser behandler cirka ti gange så mange tilskadekomne som antallet af ulykker i opgørelsen. 

Peter Højer fortæller, at forvaltningen er i gang med at analysere ulykkerne ved Frederikssundsvej for at undersøge hvilke initiativer, der kunne reducere trafikulykkerne. 

Ved Hareskovvejen forventer Vejdirektoratet af sænke hastighedsgrænsen med ti kilometer i timen dette efterår, ligesom der på Jyllingevej er afsat midler i budgetaftalen for 2023 til at sænke hastighedsgrænsen fra 60 kilometer i timen til 50 kilometer i timen. 

Færre mister livet 

Trods de mange ulykker på flere af strækningerne, er antallet af trafikulykker med personskade dog generelt faldende. 

I 2021 mistede 130 mennesker livet i trafikken i Danmark, hvilket er det laveste antal siden før 1930'erne. Antallet er også lavere end i 2020, hvor det ellers var historisk lavt på grund af coronapandemien. 

Det viser en rapport fra Vejdirektoratet. 

Der var i alt 13.350 trafikulykker i Danmark i 2021, hvor nogen kom til skade i 18 procent af tilfældene. Udover de færre dræbte, er det også et markant fald i antallet af tilskadekomne. 

Antallet af alvorligt tilskadekomne er faldet med otte procent i forhold til gennemsnittet for 2016-2020, mens antallet af lettere tilskadekomne er faldet med 26 procent. 

Sammenligner man med andre europæiske lande, ligger Danmark også i den lave ende. 

Ifølge en opgørelse fra EU var det kun i Malta, Norge og Sverige, at færre mistede livet i trafikken i 2021. 

I Holland, der også har mange bløde trafikanter på cykel, døde 28 mennesker per en million indbyggere i trafikken. 

Til sammenligning døde 23 mennesker per en million indbyggere i trafikken i Danmark. 

I Italien døde 48 mennesker per en million indbyggere. Værst stod det dog til i Rumænien hvor 93 mennesker per en million indbyggere døde i trafikken. 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik