Sådan påvirkes S-togstrafikken i weekenden, når nyt signalsystem tages i brug

Banedanmark tager nyt signalsystem i brug på S-banen i Indre København, og det betyder, at trafikken på S-banen vil blive påvirket. DSB sætter togbusser ind, hvor det er nødvendigt.

Nu bliver signalsystemet i S-tognene i Indre København skiftet ud med et nyt, digitalt system.

- Det gør vi fordi, vores gamle signaler er nedslidte, og de trænger til at komme på pension, og derfor skal vi have nogle nye til at styre trafikken, siger Thilde Restofte Pedersen, direktør for Signalprogrammet hos Banedanmark til TV 2 Lorry.

quote De nye signaler skulle gerne give færre signalfejl og flere tog til tiden

Thilde Restofte Pedersen, direktør for Signalprogrammet hos Banedanmark

Det foregår hen over weekenden, hvor de gamle signaler fra 1970'erne bliver udskiftet.

- Der er ikke så meget at se for de fysiske signaler bliver fjernet, og så kører signalerne mellem toget og infrastrukturen gennem radiosignaler, siger Thilde Restofte Pedersen.

Artiklen fortsætter efter billederne...

Det er signalsystemet med de røde, blinkende lamper, som skal på pension. De bliver skiftet ud med et digitalt system.
Det er signalsystemet med de røde, blinkende lamper, som skal på pension. De bliver skiftet ud med et digitalt system.
Foto: Jan Christiansen - TV 2 Lorry
Den gule klods her spiller sammen med det nye, digitale system og registrerer, når toget kører over.
Den gule klods her spiller sammen med det nye, digitale system og registrerer, når toget kører over.
Foto: Jan Christiansen - TV 2 Lorry

Det nye signalsystem på S-banen hedder CBTC og er den nyeste generation af signalsystemer til bybaner. 

Det bliver anvendt i en række storbyer verden over som f.eks. New York, Paris og London. Teknologien har været i drift på andre dele af S-banen siden 2016, så det er en kendt teknologi, som S-togene fremover kommer til at køre på.

- Formålet er, at vi skal få antallet af signalfejl ned. Vi ved jo godt, det er rigtig træls at sidde i et S-tog og få at vide, at der er signalfejl, og så stopper toget, og man kommer for sent frem. De nye signaler skulle gerne give færre signalfejl og flere tog til tiden, siger Thilde Restofte Pedersen. 

For at tage det nye system i brug er det nødvendigt at slukke for de gamle signaler, og det kommer til at påvirke S-togstrafikken.

Sådan påvirkes S-togstrafikken den 15. og 16. januar 2022

Udrulningen mellem Nordhavn i nord og Carlsberg og Sydhavn i syd er den næstsidste i rækken, inden hele S-banen kan køre med det nye signalsystem.

I slutningen af 2022 forventer Banedanmark at tage det nye system i brug mellem Sydhavn og Køge samt mellem Carlsberg og hhv. Høje Taastrup og Frederikssund. Herefter vil hele S-banen køre med det nye, digitale signalsystem.

Hvad undrer du dig over?