Nu bliver signalsystemet i S-tognene i Indre København skiftet ud med et nyt, digitalt system.
- Det gør vi fordi, vores gamle signaler er nedslidte, og de trænger til at komme på pension, og derfor skal vi have nogle nye til at styre trafikken, siger Thilde Restofte Pedersen, direktør for Signalprogrammet hos Banedanmark til TV 2 Lorry.
De nye signaler skulle gerne give færre signalfejl og flere tog til tiden
Det foregår hen over weekenden, hvor de gamle signaler fra 1970'erne bliver udskiftet.
- Der er ikke så meget at se for de fysiske signaler bliver fjernet, og så kører signalerne mellem toget og infrastrukturen gennem radiosignaler, siger Thilde Restofte Pedersen.
Artiklen fortsætter efter billederne...
Det nye signalsystem på S-banen hedder CBTC og er den nyeste generation af signalsystemer til bybaner.
Det bliver anvendt i en række storbyer verden over som f.eks. New York, Paris og London. Teknologien har været i drift på andre dele af S-banen siden 2016, så det er en kendt teknologi, som S-togene fremover kommer til at køre på.
- Formålet er, at vi skal få antallet af signalfejl ned. Vi ved jo godt, det er rigtig træls at sidde i et S-tog og få at vide, at der er signalfejl, og så stopper toget, og man kommer for sent frem. De nye signaler skulle gerne give færre signalfejl og flere tog til tiden, siger Thilde Restofte Pedersen.
For at tage det nye system i brug er det nødvendigt at slukke for de gamle signaler, og det kommer til at påvirke S-togstrafikken.
Sådan påvirkes S-togstrafikken den 15. og 16. januar 2022
- Lørdag den 15. januar kl. 01.30 - søndag den 16. januar kl. 18.00: Ingen tog mellem
Åmarken og Valby til Svanemøllen.
- Søndag den 16. januar kl. 02.00-07.00: Ingen tog mellem Åmarken og Valby til
Klampenborg, Hillerød og Farum samt på Ringbanen mellem Hellerup og Ny Ellebjerg.
DSB vil indsætte togbusser i de perioder, hvor togtrafikken vil være påvirket. Passagerer opfordres til at tjekke Rejseplanen inden afgang.
Kilde: Banedanmark
Udrulningen mellem Nordhavn i nord og Carlsberg og Sydhavn i syd er den næstsidste i rækken, inden hele S-banen kan køre med det nye signalsystem.
I slutningen af 2022 forventer Banedanmark at tage det nye system i brug mellem Sydhavn og Køge samt mellem Carlsberg og hhv. Høje Taastrup og Frederikssund. Herefter vil hele S-banen køre med det nye, digitale signalsystem.
_