Retssag om parkeringspris på 12.000 kroner: "Det er forskelsbehandling"

En sag om parkeringspriserne i Ørestad har været i byretten i denne uge. Beboere betaler over 12.000 kroner for et parkeringsabonnement i et år, hvilket er meget dyrere end i langt størstedelen af København.

En meget omtalt retssag om prisen for parkering i Ørestad er startet i denne uge.

- Vi prøver på at få samme vilkår som resten af København, lyder det fra Kirsten Lindberg Andersen, der er formand for Ørestads Parkeringsforening. 

I langt størstedelen af København betaler man - afhængigt af brændstofforbruget på bilen - mellem 205 og 4.060 kroner for en beboerlicens i et år, mens man i Ørestad i dag betaler 12.516 kroner for et års parkeringsabonnement.

- Vi synes virkelig, det er en forskelsbehandling, siger Kirsten Lindberg Andersen, der også fungerer som talskvinde for de fire sagsøgere, der alle bor i Ørestad, og som har fået fri proces i retssagen. 

Kirsten Lindberg Andersen er formand for Ørestads Parkeringsforening.
Kirsten Lindberg Andersen er formand for Ørestads Parkeringsforening.
Foto: Amalie Vixø Drøscher/TV 2 Lorry

Prisforskellen skyldes parkeringshusene. Der findes stort set ikke gadeparkering i Ørestad, og parkeringshusene finansieres af bilisternes betaling. 

- Det er jo virkelig en belastning for et budget, når man bor i en dyr lejlighed, og så også skal betale over 12.000 kroner for parkering om året, lyder det fra Kirsten Lindberg Andersen.

Privat eller kommunalt

Det er Københavns Kommune, Indenrigsministeriet og det kommunalt ejede byudviklingsselskab By & Havn, der er sagsøgt af de fire beboere i Ørestad. 

Beboerne retter dog primært skytset mod Københavns Kommune, fordi man her ejer 95 procent af By & Havn, der opkræver betaling for beboernes parkeringsabonnementer i Ørestad. De resterende fem procent af By & Havn ejer staten.

Sagsøgerne mener, at der er tale om kommunal parkeringsvirksomhed i Ørestad, og at priserne derfor skal være det samme som i andre dele af København. 

- Vi vil meget gerne have, at retten fortæller os, hvad der er privat, og hvad der er kommunalt. Vi mener klokkeklart, at det her er kommunalt, siger Kirsten Lindberg Andersen.

Det bestrider Københavns Kommune dog, fordi By & Havn er et interessentselskab. 

- Det, synes jeg simpelthen, er så dårligt af dem. Enhver kan jo se, at når man ejer 95 procent af noget, så har man også hovedansvaret, lyder det fra Kirsten Lindberg Andersen. 

Rimeligt eller ej

På Københavns Rådhus er fronterne også trukket op i sagen om prisen for parkering i Ørestad. 

- Jeg mener, det er en klar forskelsbehandling, når man i Ørestad betaler mere for parkering, end man gør i resten af København, siger Jens-Kristian Lütken (V), der er medlem af Borgerrepræsentationen i København. 

Jens-Kristian Lütken sidder i Københavns Borgerrepræsentation for Venstre.
Jens-Kristian Lütken sidder i Københavns Borgerrepræsentation for Venstre.
Foto: Amalie Vixø Drøscher/TV 2 Lorry

Han ser gerne, at kommunen lejer parkeringshuse af By & Havn og selv sætter prisen for parkering ned for Ørestads beboere.

- Vi skal have prisen markant ned i forhold til i dag, for det er mange gange dyrere at parkere i Ørestad end i resten af København. Det er også et andet tilbud i Ørestad, fordi der er parkeringshuse, så jeg tror sådan set godt, at folk kan betale en lille smule mere, men de skal ikke som nu betale op til ti gange så meget som i resten af København - det er simpelthen for meget, lyder det fra venstremanden. 

Hos Socialdemokratiet ser man helt anderledes på sagen. 

- Vi har valgt at lave det på den her måde, så man betaler for at have en bil i Ørestad. Hvis man ikke har en bil, så slipper man for at betale for de udgifter, der er til parkeringshusene, og der er jo god offentlig transport til Ørestad med metroen. Så ja, jeg synes, det er helt rimeligt, lyder det fra Marcus Vesterager (S), der er medlem af Borgerrepræsentationen i København.

Marcus Vesterager sidder i Københavns Borgerrepræsentation for Socialdemokratiet.
Marcus Vesterager sidder i Københavns Borgerrepræsentation for Socialdemokratiet.
Foto: Amalie Vixø Drøscher/TV 2 Lorry

Er det forskelsbehandling, når beboere i Ørestad betaler mere for parkering end beboere i andre dele af København?

- Det er forskel på, hvad man betaler. Det er der sådan set også i resten af byen, alt efter hvor meget ens bil forurener. Jeg er tilbageholdende med at bruge ordet 'forskelsbehandling', for jeg tror, folk har en mere negativ idé om, hvad det ord betyder, men jo - der er en forskel, lyder det fra Marcus Vesterager. 

Men er I ikke forpligtet til at behandle borgerne ens?

- Jo, og det gør vi også. Hvis jeg nu flytter ud til Ørestad og har en bil, så skal jeg også betale, fortæller Marcus Vesterager.

- Ingen drømmer om det

I Ørestad afventer man nu byrettens afgørelse. 

Beboerne må indtil videre fortsætte med at betale over 12.000 kroner om året for at parkere deres biler.

1. april venter tilmed en lille prisstigning.  

Folk ved vel, at det er sådan her, når de flytter til Ørestad, så det kan de vel bare lade være med, hvis de ikke er med på det? 

- Det kan man jo ikke sige. Der bliver bygget så meget herude, og folk bliver lokket hertil, for det er jo et dejligt område. Så opdager de, at de skal bruge over 12.000 kroner på deres budget på parking. Det er godt nok hårdt for dem. De kan selvfølgelig undersøge parkeringpriserne først, men det er ikke alle, der gør det, og der er jo ingen, der drømmer om, at det koster over 12.000 kroner om året - det er jo helt forfærdeligt, når man opdager det, siger sagsøger Kirsten Lindberg Andersen.

Der forventes en afgørelse i retssagen i slutningen af maj.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik