Regning på vej til metroens naboer: - Vi er ikke ligestillede med andre københavnere

En beboer i Nordhavn har lagt sag an mod By & Havn, fordi udviklingsselskabet de næste 60 år vil opkræve cirka 900 millioner i såkaldt tillægskøbesum fra boligejere og virksomheder i bydelen.

Hvem skal betale for metroen til Københavns Nordhavn?

Det vil Orly Christensen, der selv bor i bydelen, have domstolene til at tage stilling til. 

- Vi er ikke ligestillede med andre københavnere. Der er åbnet et hav af nye metrostationer siden september 2019, og det er kun os i Nordhavn, der skal betale de her penge, lyder det fra hende. 

Pengene, Orly Christensen omtaler, er den såkaldte tillægskøbesum, som udviklingsselskabet By & Havn vil opkræve af boligejere og virksomheder i Nordhavn i 60 år. Den første gang er den 1. april i år. 

Orly Christensen købte sin lejlighed i Nordhavn i 2014.
Orly Christensen købte sin lejlighed i Nordhavn i 2014.

- Jeg får intet, som andre københavnere ikke får, lyder det fra Orly Christensen. 

900 millioner på 60 år

Kort fortalt, så skal boligejere og virksomheder betale tillægskøbesum, hvis deres ejendom ligger indenfor en afstand af 600 meter fra en af de to metrostationer i Nordhavn, der åbnede for knap et år siden.

Tanken er, at de værdistigninger som en metrolinje fører med sig, danner grundlag for, at folk i Nordhavn skal betale tillægskøbesum. 

Beløbet for boligarealer er i år cirka 51 kroner per kvadratmeter, og det dobbelte - altså cirka 102 kroner per kvadratmeter - for erhvervsarealer.

Pengene skal betales til By & Havn. Beløbet forventes at løbe op i cirka 900 millioner kroner på de 60 år, og pengene skal bruges på at dække udviklingsselskabets investering i metroprojektet.

Hvad er tillægskøbesum?

Orly Christensen mener, det er forkert, at hun og andre i Nordhavn skal betale tillægskøbesum, og derfor har hun lagt sag an mod By & Havn.

- For mit vedkommende er det den demokratiske proces, der trigger mig. At dem, der har magten, kan sidde og fikse økonomien på den måde og skubbe udgifterne over på borgerne. Det, synes jeg, er et problem, og jeg synes, vi skal diskutere det i København - om det er sådan, vi vil drive byen, lyder det fra Orly Christensen. 

Købt med åbne øjne

Da der er tale om en verserende retssag, har By & Havn ikke ønsket at stille op til interview.

Men tilbage i 2015 sagde den daværende administrerende direktør i udviklingsselskabet, Jens Kramer Mikkelsen, sådan her til TV 2 Lorry:

- Alle, der har købt i Århusgadekvarteret, har vidst fra starten, hvordan det forholdt sig, og de har købt med åbne øjne og har været glade for det. Og så træder den her tillægskøbesum jo først i kraft, når metroen åbner. Ellers skulle vi jo have ventet med at sælge til en højere pris, lød det dengang.

Hvem skal betale tillægskøbesum?

Orly Christensen er også flyttet til Nordhavn med åbne øjne. Hendes advokat gjorde hende opmærksom på servitutten om tillægskøbesum, inden hun satte sin underskrift på købskontrakten.

Så hvorfor så en retssag? Der er jo ingen, der har tvunget Orly Christensen til at købe en lejlighed netop i Nordhavn. 

- Det har du fuldstændig ret i, men jeg synes ikke, man som borger bare skal resignere. Hvis man synes, noget er forkert, så skal man undersøge det og stille sig op imod det. Man skal ikke bare stole blindt på myndighederne, siger hun.

Der falder dom i sagen i Østre Landsret den 6. april. 



Mest læst i dag

Se flere

Mest læst i dag

Se flere

Samfund

Jørgen Olsen Fredens Havn

- Hvad nu, hvis jeg stillede 20 udrangerede campingvogne ind i Kongens Have?

Rækkehuse i Tingbjerg

Stor interesse for at købe ejerbolig i hård ghetto

Skærmbillede 2021-04-14 kl. 22.08.48

Undersøgelse udpeger Egedal som landets bedste kommune

20_percent

playLeif reddede 5-årig fra druknedød: Nu hyldes han på frimærke som hverdagshelt

København

Forsiden lige nu

Se flere

På forsiden nu

Se flere