Pridens arrangører og sponsorer udsat for chikane

Som noget helt nyt er Copenhagen Prides arrangører og sponsorer havnet i flere shitstorme på de sociale medier.

Forberedelserne til den store Prideparade på lørdag er i fuld gang.

Priden har mere end 25 år på bagen, men sponsorer og arrangører har i år oplevet en voldsom stigning i hadefulde beskeder.

I år er blandt andet fødevarekæden Netto hovedsponsor på Copenhagen Pride.

Derfor har man ændret kædens profilbillede på Facebook til et logo i regnbuefarver. Det har medført et hav af hadbeskeder i kommentarfeltet. 

Blandt andet skriver en facebookbruger: 

- Hvor er det Uhørt med al den slesken. Det er total åndssvagt!

- Vi vil aldrig handle fra NETTO, som understøtter denne perversion, skriver en anden. 

- Den der evig konstant røvslikning af diverse events, skriver en tredje brugere i kommentarfeltet. 

Men selvom bekenderen ærgrer HR-Direktøren i Netto, er man fortsat stolte af at være sponsor af paraden. 

- Vi ved godt, at når man går ud og er stolt hovedsponsor af Copenhagen Pride, så stikker man også næsen frem. Men vi synes, det er vigtigt, at man går ind og får fortalt den historie. 

- Og som vi siger i Netto, så skal der være plads til alle, siger Christian Dahl, HR-Direktør i Netto.

Medarbejdere og frivillige chikaneres også

Også Statens Serum Institut har oplevet kritik. Noget de aldrig før har prøvet i forbindelse med Priden.

Da de i går lagde et billede ud på deres Facebook, hvor man kan se regnbueflaget vaje foran deres bygning, så kom kommentarerne prompte.

- ”Nu stopper det”. ”Føj”. ”Kvalmende”. ”Det er virkelig frastødende”, lød nogle af beskederne.

Også flere af de frivillige, i organisationen som arrangerer Priden, har modtaget homofobiske og chikanerende henvendelser.

Derfor har organisationen været nødt til at fjerne flere kontaktinformationer fra deres hjemmeside.

- Det er jo super intimiderende, når man som frivillig eller medarbejder bliver ringet op på sit private nummer, på sin bopæl, der hvor man burde være tryg, og så får sådan en skidtspand i hovedet, siger Lars Henriksen, Forperson i Copenhagen Pride Week.

Modreaktion på Metoo, BLM og Pride

Han fortæller, at det aldrig før har været nødvendigt at fjerne de frivillige og medarbejdernes kontaktinformationer fra hjemmesiden.

Professor i filosofi, Vincent Hendrix, kalder den aggressive understrøm til lørdagens kærlighedsfejring for en modreaktion på Metoo, Black Lives Matter og Pride.

- Vi ser tit og ofte, at når vi får nogle meget kraftige reaktioner, så får vi også nogle meget kraftige modreaktioner, fortæller Vincent Hendrix.

Han forklarer, at modreaktionerne ofte lader vente lidt på sig.

- Der skal først etableres en norm om, at der må siges noget andet, før der virkelig tændes ild i modreaktionen, siger Vincent Hendrix.