Politiet forfærdet over stor stigning i vanvidsbilisme: “Fuldstændigt uacceptabelt”

Flere øde gader får flere til at køre hasarderet på vejene i København, lyder det fra Københavns Politi. 

En politimand fra Københavns Politi mistede livet på Langebro i København efter at have kollideret med en vanvidsbilist den 23. juli 2019. Her er en kollega på plads på ulykkesstedet. Foto: Søren Bidstrup - Ritzau Scanpix

En 24-årig mand fræser natten til 7. juni over Langebro i København med 156 km/t. 

Her må man normalt kun køre 50 km/t og føreren af bilen blev senere sigtet for såkaldt vanvidsbilisme - altså når der bliver kørt over 100 procent hurtigere end tilladt. 

Læs også Taget med 156 kilometer i timen på Langebro - 90 fik klip i kortet i weekenden

Og han er langtfra den eneste med en sigtelse for vanvidsbilisme i år. 

Alene i første halvår af 2020 er 31 personer sigtet for vanvidskørsel af færdselsafdelingen i Københavns Politi. Til sammenligning blev 19 personer sigtet i hele 2019.

Det skriver politikredsen i en pressemeddelelse. 

"Fuldstændig vanvittigt og uacceptabelt"

Tallene er under helt utilstedelige, mener chef for Center for færdsel og trafik i Københavns Politi, Steen Søder.

- Det er fuldstændig vanvittigt og uacceptabelt at køre på den måde. Vanvidsbilisterne spiller hasard med både eget og tilfældige borgeres liv. Derfor er det noget, vi har stort fokus på i vores færdselsindsats, siger han.

Læs også Stor stigning i vanvidskørsel i hovedstadsområdet

- Vanvidsbilisterne er unge mænd i store biler, der opfører sig som om, at byens gader er en legeplads. Men det her er dødeligt alvor, og derfor fortsætter vi vores indsats for at komme det her til livs, siger Steen Søder. 

Vanvidskørsel

 

Vanvidskørsel omfatter følgende forseelser, der må anses for særligt alvorlige og med en særlig høj farlighed: 
 

  • uagtsomt manddrab under særligt skærpende omstændigheder (straffelovens § 241, 2. pkt.)
     
  •  uagtsom forvoldelse af betydelig skade på nogens legeme eller helbred under særligt skærpende omstændigheder (straffelovens § 249, 2. pkt.)
     
  • forsætlig forvoldelse af nærliggende fare for nogens liv eller førlighed (straffelovens § 252, stk. 1)
     
  • ​​​​​ særlig hensynsløs kørsel
     
  •  kørsel med en hastighedsoverskridelse på mere end 100 pct. ved kørsel med over 100 km/t
     
  •  kørsel med en hastighed på 200 km/t eller derover
     
  • ​​​ spirituskørsel med en promille over 2,00.

 

Kilde: Justitsministeriet, Transport- og Boligministeriet, politi og anklagemyndigheden.

Se mere

Coronanedlukning en del af årsag

Den store stigning hænger blandt andet sammen med, at flere gader er lagt øde som følge af coronaned-lukningen af Danmark, mener Steen Søder. 

Læs også Taget for vanvidskørsel tre måneder efter drab på politimand

- Normalt ser vi denne type vanvidskørsel i de sene aften- og nattetimer, når gaderne der er mere øde og giver bedre plads til at køre stærkt. Det er simpelthen ikke muligt på samme måde i dagtimerne. Og under Covid-nedlukningen har trafikken været langt mindre, hvilket visse typer har brugt til at træde ekstra på speederen. I april måned tog vi f.eks. næsten fire gange så mange som i januar med mere end dobbelt så meget fart på som tilladt.

I takt med at samfundet åbner mere og mere op er antallet af sigtelser faldet, oplyser Københavns Politi. 

Sådan ser udviklingen i antallet af sigtelser for vanvidskørsel ud:

Vil sætte stærekasser op

Nu er Socialdemokratiet i Københavns Kommune klar til at tage nye metoder i brug mod vanvidsbilisme. Partiet foreslår blandt andet, at man sætter stærekasser op på nogle af de store veje i kommunen.

Man skelner mellem to forskellige former for vanvidskørsel, fortæller medlem af borgerrepræsentationen, Jonas Bjørn Jensen (S) til TV 2.

Vanvidskørsel på små veje kan man komme til livs med diverse bump og chikaner på vejene. Men når det kommer til vanvidskørsel på de store veje, er det knap så ligetil at lave forhindringer.

- Der skal vi have en dialog med politiet om, hvad vi kan gøre. Mit forslag vil være, at vi får nogle stærekasser op, så der bliver taget et billede, og der ryger en bøde i e-boks, siger han.

Kan nærmest grine politifolkene op i hovedet

Transportminister Benny Engelbrecht mener, at politiet har ret i, at blandt andet coronanedlukningen er medvirkende til den stigende hastighedsoverskridelse blandt bilister i hovedstaden.

- Men når vi taler vanvidsbilister, så er det jo ikke folk, der lige kommer til at køre fem eller ti kilometer i timen for hurtigt. Det er folk, som kører mindst 100 kilometer i timen, hvor de må køre 50, og på den måde udsætter andre folks liv for fare, siger han.

Samtidig mener transportministeren, at politiet har haft ekstra bevågenhed på netop de mennesker, som kører meget for stærkt - på opfordring fra ham selv og justitsminister Nick Hækkerup.

Benny Engelbrecht minder om regeringens lovpakke, som skal komme vanvidsbilisme til livs ved blandt andet at skærpe straffen.

Straffene til vanvidsbilister skal skærpes og give øjeblikkelig fængsel. Frakendelseperioden skal forlænges, og køretøjet skal kunne beslaglægges, også selvom det er leaset.

Det er ifølge ministeren væsentligt, fordi især bandemedlemmer kører vanvittig hurtigt, og de benytter sig af forskellige smuthuller til at køre rundt i bilerne på en måde, hvor de leaser dem eller på anden vis ikke ejer bilerne selv.

- Vi ved, at der er bandemedlemmer, som spekulerer i, at de ikke selv ejer bilen, og nærmest kan grine politifolkene op i hovedet. Det går ikke. Vi skal kunne konfiskere bilen på stedet, så må man vandre derfra, siger Benny Engelbrecht.

Regeringens forslag med ni initiativer blev præsenteret i starten af februar og skal forhandles på plads til oktober.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik