Plan for turistbusser får direktør til at trække håndbremsen: "Det er forkasteligt"

Det går ud over ældre og handicappede, hvis man nedlægger turistbussernes mulighed for at parkere ved Amalienborg, mener direktør.

Nedlægger man busparkeringspladserne ved Amaliehaven ved Amalienborg, risikerer man at udelukke de ældre turistgrupper og handicappede fra at opleve store dele af Indre by i København.

Det er budskabet fra Michael Nielsen, der er administrerende direktør hos Dansk PersonTransport, og som udtaler sig i en pressemeddelelse.

quote Det vil særligt ramme de mange grupper af ældre, men også handicappede, der dagligt befordres til oplevelsesture i København

Michael Nielsen, adm. direktør hos Dansk PersonTransport

- Det er forkasteligt, hvis adgangen for turistbusser til Indre by i København lukkes ned. Men det er desværre den udvikling, vi ser i øjeblikket, hvor politikerne i borgerrepræsentationen vil have turistbusserne ud af byen, siger Michael Nielsen i pressemeddelelsen fra Dansk PersonTransport.

- Men de glemmer at tænke på de negative konsekvenser, som det vil have. F.eks. vil det ramme socialt skævt, hvis adgangen for turistbusser og busholdepladser tæt på attraktioner som eksempelvis dem ved Amalienborg nedlægges. Det vil særligt ramme de mange grupper af ældre, men også handicappede, der dagligt befordres til oplevelsesture i København.

Argumentet for det, lyder det i pressemeddelelsen, er, at hvis hvis afstanden fra afsætningsplads til turistattraktionen bliver for stor, så vil netop disse grupper blive udelukket fra at kunne bevæge sig rundt i byen som turister.

Udmeldingen fra Dansk PersonTransport kommer få dage inden, politikerne i teknik- og miljøudvalget den 30. august skal tage stilling til et forslag i 'Handleplan for transport of turister i København', der netop handler om at nedlægge busparkeringspladserne ved Amaliehaven et stenkast fra Amalienborg.

Det langsigtede formål med handlingsplanen er at reducere støj og trængsel i Middelalderbyen og i brokvartererne - og målet er en del af Københavns Kommuneplan 2019.

Københavns Kommuneplan 2019 - "Verdensby med ansvar"

Kommuneplanen er den overordnede plan for byens fysiske udvikling. Københavns Kommuneplan 2019 blev vedtaget den 27. februar 2020 og er bekendtgjort den 20. april 2020.

København har med Kommuneplan 2019 vedtaget en målsætning om at fremme en bæredygtig turisme, der tager hensyn til lokalmiljø og fordeler sig i hele byen.

Derudover er der i Kommuneplan 2019 vedtaget nye trafikmål om, at maksimalt 25 % af alle ture skal være bilture, mens øvrige ture skal fordele sig med 25 % til fods, 25 % på cykel, 25 % i bil og 25 % i kollektive transportformer. Disse mål er også gældende for transporten af turister i København.

Kilde: Københavns Kommune


I et uddrag fra 'Handlingsplan for transport af turister i København' lyder det:

'Parterne er endvidere enige om, at Teknik- og Miljøforvaltningen går i dialog med Slots- og Kulturstyrelsen om at omdanne turistbusholdepladsen ved Amaliehaven til bilparkeringspladser, herunder ladestanderpladser.'

Ifølge Dansk PersonTransports undersøgelse blandt egne medlemmer var 33 procent af passagererne med danske turistbusgrupper til Indre by pensionister og ældre.

- For at sikre at København også i fremtiden er tilgængelig for alle grupper, opfordrer vi kraftigt til, at busparkering og afsætningspladser placeres i umiddelbar nærhed af turistattraktionerne i Indre by og Middelalderbyen i København, understreger Michael Nielsen i pressemeddelelsen.

_


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik