Pizzerias elregning fordoblet: Overvejer at tage 20 kroner mere for en pizza

Elpriserne er på himmelflugt og det kan mærkes blandt små og mellemstore virksomheder i restaurationsbranchen.

I Pizza Huset på Gothersgade i København kører pizzaovnen fra klokken 11 om formiddag til midnat. 

Den skal hele dagen holde en temperatur på 355 grader - og med den nuværende udvikling i energipriserne, sender pizzaovnen nu bestyrer Elmi Vilas elregning på himmelflugt.

Sidste år lød elregningen for juni måned på 8935,40 kroner. I år er den steget til 18327,99 kroner - en stigning på 105 procent.

- Det er en kæmpe stigning, siger Elmi Vila.

quote Hvis elpriserne fortsætter som nu, så er jeg bange for, at pizzaer måske kommer til at koste mere end 100 kroner

Bestyrer af Pizza Huset, Elmi Vila

Og den hidsige udvikling i elpriserne får nu Pizza Huset til at overveje sine muligheder.

- Hvis elpriserne fortsætter som nu, så er jeg bange for, at pizzaer måske kommer til at koste mere end 100 kroner, siger Elmi Vila.

I dag koster pizzaerne i Pizza Huset typisk omkring 80 til 85 kroner. Pizzaerne i Pizza Huset kan dermed komme til at stige med mindst 20 kroner. 

I Dansk Erhverv understreger cheføkonom Tore Stramer, at små og mellemstore virksomheder i restaurationsbranchen er særligt udfordrede.

- De har udsigt til en markant større elregning, end de har været vant til tidligere, siger Tore Stramer. 

Samtidig kan udsigten for Pizza Huset blive endnu mere dyster - for der er risiko for, at kunderne begynder at sive.

- De stigende energipriser har ramt forbrugerne lige i mellemgulvet. Det gør rigtigt ondt. Det har sendt forbrugertilliden ned som vi aldrig har set tidligere. Det betyder også at vi må forvente at forbrugerne de begynder at spænde livremmen ind. Der hvor de sparer det er på oplevelser. Det er hotelophold, og det er restaurantbesøg, hvor man har mulighed for at spare, siger Tore Stramer.

Efter en coronakrise og nu en energikrise kan hele oplevelsesindustrien stå foran en større afmatning. Dansk Erhverv forventer flere konkurser i den kommende tid.

Pizza Huset har ligget på Gothersgade siden 1985. Selvom råvare- og elpriserne er tårnhøje, har bestyrer Elmi Vila dog en fast tro på fremtiden.

- Der skal meget mere til før vi går ned med nakken. At give op det er ikke noget vi kender.

TV 2 Lorry gik onsdag på gaden for at spørge, hvor meget københavnerne egentlig er villige til at betale for en pizza:

(Artiklen fortsætter efter billederne.) 

Nora Litske synes helt klart, at 150 kroner for en pizza er for meget. 100 kroner er okay, hvis pizzaen er virkelig god.
Nora Litske synes helt klart, at 150 kroner for en pizza er for meget. 100 kroner er okay, hvis pizzaen er virkelig god.
Foto: Kasper Stub Jørgensen/TV 2 Lorry
Mads Berger villig til at betale 100 kroner, hvis det er en god pizza. Hvis den koster 150 kroner, vil han gå igen.
Mads Berger villig til at betale 100 kroner, hvis det er en god pizza. Hvis den koster 150 kroner, vil han gå igen.
Foto: Kasper Stub Jørgensen/TV 2 Lorry
En pizza må højest koste 100 kroner ifølge Bjarke Mogensen. 150 kroner er klart for meget.
En pizza må højest koste 100 kroner ifølge Bjarke Mogensen. 150 kroner er klart for meget.
Foto: Kasper Stub Jørgensen/TV 2 Lorry

Priser kan stige

Dorte Wimmer har arbejdet med detailhandlen, trends og forbrugeradfærd i over 20 år og er til daglig direktør i Retail Institute Scandinavia.

Hun mener, at de stigende priser har fået danskerne til at ændre adfærd efter sommerferien.

- Det er tydeligt at se i dagligvarehandlen. Vi køber billigere produkter, og vi kan også se, at vi handler mere i lavprissupermarkeder.

Hvordan kommer det til at gå i den kommende tid for supermarkeder og restauranter?

- Det kommer an på, hvor lang tid der kommer til at gå. Nogle prisstigninger kan vi absorbere i vores privatforbrug. Men hvis det bliver langvarigt, så vil vi se en del ændringer i vores forbrug, siger Dorte Wimmer.

Hvad vil der ske med priser for i eksempelvis det pizzeria, vi har talt med?

- Vi vil se, at priserne vil stige for virksomhederne. De skal have driften til at løbe rundt, og så vil de få os kunder til at betale for de prisstigninger. Men jeg tror også, at mange vil forsøge at dække noget i driften selv, for det er en benhård konkurrence derude. Det gælder om at komme først med de gode tilbud for at lokke os kunder til, siger Dorte Wimmer.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik