Pengene er der - men røde partier vil ikke prioritere ny busterminal

Turistbusserne skaber fortsat trafikkaos midt i København på holdepladsen ved DGI Byen - og det kommer de formentlig til nogen tid endnu.

Selv om Københavns Kommune allerede har afsat 40 millioner kroner til at finansiere halvdelen af en ny busterminal ved Dybbølsbro Station, så lader statens bidrag fortsat vente på sig.

Det skaber stor frustration hos Radikale Venstre i Københavns Borgerrepræsentation.

- De hænger i bremsen inde på Christiansborg, og det synes jeg er ærgerligt over for København og vores gæster, siger Mette Annelie Rasmussen, medlem af Teknik- og Miljøudvalget for Radikale Venstre, til TV 2 Lorry.

Radikale Venstres Mette Annelie Rasmussen, at det aldrig bliver til noget med en ny busterminal.
Radikale Venstres Mette Annelie Rasmussen, at det aldrig bliver til noget med en ny busterminal.
Foto: TV 2 Kosmopol

Partiet havde håbet, at det røde flertal i Folketinget, der sammen med Alternativet i disse dage forhandler om en pulje på 100 millioner kroner til bedre og billigere kollektiv trafik, ville finde de resterende 40 millioner kroner til den tiltrængte busterminal, så opførelsen kunne komme i gang.

- Nu ligger pengene der, og jeg kan simpelthen ikke forstå, hvorfor det trækker ud, siger Mette Annelie Rasmussen.

Her trækker to turister deres rullekufferter på cykelstien, hvilket den ellers ikke er egnet til.
Her trækker to turister deres rullekufferter på cykelstien, hvilket den ellers ikke er egnet til.
Foto: TV 2 Kosmopol

Sagen er dog den, at både SF og Enhedslisten i stedet vil prioritere pengene til billigere billetter i den offentlige transport.

- Pengene kommer fra finansloven, og de er faktisk afsat til takstnedsættelser og skal ikke bruges til alt muligt andet som at lappe huller ovre i Transportministeriet, siger Henning Hyllested, transportordfører for Enhedslisten, til TV 2 Lorry.

Men hvis den politiske vilje var der, kunne man sagtens bruge en del af de 100 millioner på en busterminal, lyder det fra Radikale Venstre på Christiansborg.

Andreas Steenberg, transportordfører for Radikale Venstre, kalder Enhedslistens holdning "helt uforståelig"
Andreas Steenberg, transportordfører for Radikale Venstre, kalder Enhedslistens holdning "helt uforståelig"
Foto: TV 2 Kosmopol

- Det er en kæmpe succes for den kollektive trafik med de her fjernbusser, og det er Enhedslisten, der sidder med borgmesterposten på det her område, hvor der er et problem i København med de her mange busser. Derfor er det også helt uforståeligt, hvorfor Enhedslisten ikke vil være med til det her, siger Andreas Steenberg, der er transportordfører for Radikale Venstre på Christiansborg, til TV 2 Lorry. 

Borgmester er tavs

Københavns teknik- og miljøborgmester, Ninna Hedeager Olsen (EL), ønsker ikke at kommentere på de igangværende forhandlinger.

Men hendes partifælle i Folketinget garanterer, at Enhedslisten bakker op om penge til busterminalen. Bare ikke fra den aktuelle trafikpulje.

Henning Hyllested er ikke til at rokke. Han mener, at millionerne skal bruges på takstnedsættelser på tog i stedet for en ny busterminal til københavnerne.  
Henning Hyllested er ikke til at rokke. Han mener, at millionerne skal bruges på takstnedsættelser på tog i stedet for en ny busterminal til københavnerne.  
Foto: TV 2 Kosmopol

- De skal findes på finansloven eller ved finanslovsforhandlingerne næste gang til efteråret, hvis der er enighed i forligskredsen. Og det kan jeg så høre, at der er, siger Henning Hyllested.

En potentiel åbningsdato for busterminalen er allerede skubbet fra 2022 til 2023.

Men hvis ikke pengene afsættes denne gang, frygter De Radikale på rådhuset, om en ny fjernbusterminal nogensinde bliver en realitet.

- Jeg er bange for, at vi i så fald ikke får den, og det ville være en stor skam for København og vores gæster, siger Mette Annelie Rasmussen.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik