Nyt håb for modstandere af udskældt københavnsk bro

I årevis har borgere kæmpet indædt for at få den jævnet med jorden. Nu håber de, at et af regeringens mange corona-tiltag kan sætte skub i processen.

Som et på samme tid skæmmende og vrængende ar fra en fjern fortid skærer den sig gennem et tæt bebygget etageboligområde. 

Lige der, hvor der engang lå en våd eng og en rislende å.

I dag tårner den sekssporede betonvej på søjler sig op som et brutalt og monstrøst vidnesbyrd om fejlagtig byplanlægning, mener kritikere.

Ladegårdsåen, som den gik langs det, der nu er Ågade, kan ved en nedgravning af Bispeengbuen igen frigives, så den kan fungere som grønt område og skybrudssikring.
Ladegårdsåen, som den gik langs det, der nu er Ågade, kan ved en nedgravning af Bispeengbuen igen frigives, så den kan fungere som grønt område og skybrudssikring.

Og med coronakrisen har modstanderne af den udskældte Bispengbuen i Københavns nordvestlige hjørne fået øje på et stykke værktøj, som de mener er oplagt til at fremskynde processen med at få revet den udskældte og omdiskuterede indfartsvej ned.

Værktøjet hedder regeringens beslutning om at suspendere anlægsloftet for regioner og kommuner - den snævre økonomiske ramme for, hvor mange midler, der årligt maksimalt må bruges, hvis man vil undgå overophedning af økonomien. 

Hvad er anlægsloftet?

Anlægsloftet fastsætter, hvor mange penge kommunerne må bruge på bygge- og renoveringsopgaver.

 

Anlægsloftet er bestemt i en aftale mellem regeringen og Kommunernes Landsforening (KL). 

- Vi har kæmpet for det i fem år. Og vi har indsamlet underskrifter fra 20.000 borgere, som ønsker at åbne Ladegårdsåen og nedrive Bispeengbuen. Så det vil være en rigtig positiv vision for byen i en mørk tid - og samtidig vil det holde hånden under økonomien at lave den investering nu, siger projektleder i borgerinitiativet Åbn Åen og Miljøpunkt Nørrebro, Anders Jørn Jensen, til TV 2 Lorry.

"Et godt tidspunkt"

Anders Jørn Jensen gør opmærksom på, at en række borgere har henvendt sig med samme opfordring, efter regeringen i sidste uge besluttede at suspendere anlægsloftet.

Borgerne gør også opmærksom på, at  Københavns overborgmester, Frank Jensen (S), tidligere har givet udtryk for, at netop statens anlægsloft er en hindring for at rive Bispeengbuen ned. 

- Mon ikke det er et rigtigt godt tidspunkt at lave en god aftale med staten nu, lyder det retoriske spørgsmål fra Anders Jørn Jensen .

Delte meninger om Bispeengbuen

Trods kritikken fra flere borgergrupper findes der også glødende tilhængere af Bispeengbuen, som hver dag lægger ryg til op mod 50.000 biler ind og ud af København. 

Bispeengbuen blev anlagt mellem 1970 og 1972.
Bispeengbuen blev anlagt mellem 1970 og 1972.
Foto: Allan Moe - Ritzau Scanpix

Men de senere år har flere og flere politikere - både lokalt og på Christiansborg - givet deres opbakning til en nedrivning af Bispeengbuen og i stedet lade vejen fortsætte i en underjordisk tunnel.

Selvom der er masser af vilje på Københavns Rådhus betyder suspenderingen af anlægsloftet desværre hverken fra eller til, lyder det fra Jonas Bjørn Jensen, der er Socialdemokratiets politiske ordfører i Københavns Borgerrepræsentation.

quote Den gør intet godt for København og tilhører en tid, vi for længst har forladt

Jonas Bjørn Jensen, Politisk ordfører, København, Socialdemokratiet

 - Vi er helt enige med Miljøpunkt Nørrebro og de mange borgere i København, der mener man burde rive Bispeengbuen ned.

- Den gør intet godt for København og tilhører en tid, vi for længst har forladt. Men et sådan kæmpe projekt - at rive hele eller dele af buen ned - vil række mange år frem, og det kræver en særlig aftale med staten. Og her kan vi desværre ikke bruge den midlertidige suspendering af anlægsloftet, fordi det kun gælder 2020, siger Jonas Bjørn Jensen.

Indslag fra november 2018: Københavns og Frederiksberg kommuner har længe presset på for at få revet Bispeengbuen ned - og nu åbner regeringen også op for en nedrivning.

Som minimum bør kommunen med det samme sætte en forundersøgelse af projektet i gang, lyder det fra borgerinitiativet Åbn Åen og Miljøpunkt Nørrebro.

- En forundersøgelse er også anlægsmidler, så den vil også være undtaget anlægsloftet nu. Krisen kan blive lang og suspenderingen kan vare flere år. Staten har som ejer af Bispeengbuen en interesse i en aftale med kommunerne om at sætte gang i noget aktivitet - også selv om det ikke lige kan nåes i år, siger siger projektleder Anders Jørn Jensen.

På Københavns Rådhus har Socialdemokratiet da også ambitioner om snarligt at se på en mulig finansiering af en sådan forundersøgelse.

- Vi har hele tiden tænkt, at vi skulle vende det her projekt i forbindelse med overførselsforhandlingerne (fordelingen af overskuddet i sidste års budget, red.). De er desværre udskudt på grund af coronakrisen, og det er nok svært at forestille sig præcis hvilken virkelighed, vi står i om et par måneder. Men jeg håber, at vi snart kan komme videre med projektet, siger partiets politiske ordfører Jonas Bjørn Jensen.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik