Nyt bor gnaver sig vej til Sluseholmen gennem københavnerkalken

Endnu en etape af hovedstadens metrobyggeri er gået i gang – denne gang på Enghave Brygge i Københavns Sydhavn. 

00:57

Det nye bor bevæger sig langsomt - men sikkert - under jorden frem mod sit næste stop: Sluseholmen på Sydhavnen.  Video: TV 2 Lorry

Mandag formiddag blev et tonstungt tunnelbor aktiveret af de ansatte fra Metroselskabet. Boret skal grave under jorden i forbindelse med udvidelsen af den nye metrolinje M4 til Sydhavnen.

Læs også Ny metrolinje til Nordhavn åbner til marts

Nu bevæger boret sig langsomt - men sikkert - under jorden frem mod sit næste stop: Sluseholmen på Sydhavnen. 

- Nu har vi to boremaskiner, der graver sig igennem københavnerkalken (der gør jorden særlig hård, red.), siger Mikkel Kjær, der er projektdirektør hos Metroselskabet.

Læs også Efter test på ny metro: Nu kører det første tog på Cityringen igen

Han fortsætter:

- Når vi er færdige med udgravningerne, så er det de her tunneller, der binder metrolinje M4 Sydhavnen sammen med M3 Cityringen. Det er faktisk også tunnelboremaskinerne, der i høj grad bestemmer, hvornår stationerne kan og skal laves. Så det er ret betydningsfuldt, hvad vi nu er i gang med, siger han.

Læs også Døbt i bobler: Inge og Olivia fik deres navn - nu skal de på arbejde

Næste stop: Sluseholmen

Borearbejdet er en del af metroprojektet M4 Sydhavnen, som i 2024 vil omfatte metrostationer ved Havneholmen, Enghave Brygge, Sluseholmen, Mozarts Plads samt Ny Ellebjerg i den københavnske sydhavn.

Læs også Café var nabo til metro-byggeri: Skifter navn og logo for at lokke metro-kunder i biksen

M4 Sydhavnen omfatter opførelsen af to styks fire en halv kilometer lange metrotunneller. Projektet bliver udført for Metroselskabet af den tysk/franske entreprenør TUNN3L JV I/S. Til udgravningerne på M3 var det den italienske entreprenørvirksomhed Copenhagen Metro Team, der stod for arbejdet.

Tunnelbor fra Kina

Begge tunnelbor, der vejer 600 ton og er 140 meter lange, har fået et personligt kaldenavn; Inge og Olivia. Atypiske navne for så kolossale og kraftige maskiner, vil nogle måske mene.

Borene er konstrueret i Kina og efterfølgende sejlet til Danmark, hvilket de mange skrifter på boret på henholdsvis kinesisk, og nedenunder på engelsk, vidner om. 

Læs også Metro Service afviser forslag om længere holdetider

Det er altså helt nye bor, som ikke før har været med til at udgrave metrotunneller i hovedstaden. Men ifølge Metroselskabet ser det nu ud til, at arbejdet med at få skabt en tunnel til Sluseholmen går efter planen.

- Jeg synes, vi er kommet rigtig godt i gang med arbejdet til de nye metrostationer, og vi følger den tidsplan, vi har lavet for efterhånden mange år siden. Vi har været i stand til at følge den proces, som vi har planlagt, siger Mikkel Kjær.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik