Ny telefonlinje for handicappede har fået succesfuld start

Københavns Kommune har lanceret en telefonlinje – Venskabslinjen – der skal give handicappede muligheden for at ringe ind og snakke med andre, der sidder i samme situation.

Venskabslinjen har til formål at hjælpe handicappede, der føler sig ensomme.

Og man må sige, at der allerede har været stor interesse for telefonlinjen blandt handicappede.

Kort tid efter, at Venskabslinjen havde sin første live-sending på Facebook, begyndte telefonlinjen at gløde, melder Københavns Kommune.

Intet mindre end 22 interesserede ringede ind for at snakke med de frivillige, der sad klar til at snakke om alt fra dårlige til gode oplevelser.

I den anden ende af røret sidder frivillige, der selv har et handicap, og som derved har nemmere ved at kunne relatere til dem, der ringer ind. 

En af dem, der sidder bag røret, er Kristine, der til daglig arbejder som køkkenmedhjælper i Socialforvaltningen i Københavns Kommune.

Kristine er en af de frivillige, der sidder klar i den anden ende af Venskabslinjen.
Kristine er en af de frivillige, der sidder klar i den anden ende af Venskabslinjen.
Foto: Københavns Kommune

Hun er ikke i tvivl om, hvor vigtig telefonlinjen er, og hun er glad for at kunne hjælpe.

- Mange udviklingshæmmede er ensomme, og de ved ikke rigtig, hvordan man skal kunne komme i kontakt med andre. Det kan være, man har været ked af det, og så har man brug for at snakke med en, som måske kan hjælpe en til en løsning, siger hun og fortsætter:

- Og det kan være en god ting, det kan være en, der har oplevet noget rigtig fedt, som vedkommende gerne vil dele med andre – så kan man ringe til Venskabslinjen.

Bag telefonlinjen står Hverdagsaktivisterne, der er en gruppe af mennesker, der arbejder frivilligt for at være mere synlige i samfundet, og samtidig vise at de på trods af handicap kan bidrage og være med til at gøre en forskel.

Uddannet til at kunne hjælpe

Gruppen Hverdagsaktivisterne består af 50 frivillige med fysiske og psykiske handicap. De frivillige Hverdagsaktivister, der har valgt at være en del af Venskabslinjen, har deltaget i et intensivt kursusforløb.

På kurset er der blevet undervist i psykologi, teknik, håndtering af telefon, kommunikation, den gode samtale og takling af svære samtaler.

Hvilket alt sammen er noget, som de frivillige har brug for, når folk ringer indtil dem med store som små problemer. 

Sumer Mansoor, der er frivillig, siger selv, hun bliver glad, når hun er frivillig, fordi hun hjælper andre.

- Derhjemme på mit bosted keder jeg mig, hvis jeg ikke har noget at lave. Så kan jeg jo gå ture og være på mit bosted, men det er også kedeligt. Men nu så kan jeg jo være frivillig i Hverdagsaktivisterne efter mit arbejde, siger hun.

Venskabslinjen: 

Mest læst i dag

Se flere

Mest læst i dag

Se flere

Sundhed

laeger.jpg

Region H: Lægemanglen er knækket - næsten

LCA

Ny behandling på Riget giver blinde synet tilbage

vilde mink

playVilde mink skaber bekymring: Udvalgsformand frygter smitterisiko

kåre mølbak

Kåre Mølbak stopper på Statens Serum Institut: Går på pension

København

Forsiden lige nu

Se flere

På forsiden nu

Se flere