Ny telefonlinje for handicappede har fået succesfuld start

Københavns Kommune har lanceret en telefonlinje – Venskabslinjen – der skal give handicappede muligheden for at ringe ind og snakke med andre, der sidder i samme situation.

Københavns Kommune står bag en ny tjeneste kaldet Venskabslinjen, hvor borgere med handicap kan komme i kontakt med andre borgere med handicap. Foto: Niels Christian Vilmann/Ritzau Scanpix

Venskabslinjen har til formål at hjælpe handicappede, der føler sig ensomme.

Og man må sige, at der allerede har været stor interesse for telefonlinjen blandt handicappede.

Kort tid efter, at Venskabslinjen havde sin første live-sending på Facebook, begyndte telefonlinjen at gløde, melder Københavns Kommune.

Intet mindre end 22 interesserede ringede ind for at snakke med de frivillige, der sad klar til at snakke om alt fra dårlige til gode oplevelser.

Læs også Kørestolsbruger: Handicappede diskrimineres ved havnebade

I den anden ende af røret sidder frivillige, der selv har et handicap, og som derved har nemmere ved at kunne relatere til dem, der ringer ind. 

En af dem, der sidder bag røret, er Kristine, der til daglig arbejder som køkkenmedhjælper i Socialforvaltningen i Københavns Kommune.

Kristine er en af de frivillige, der sidder klar i den anden ende af Venskabslinjen. Foto: Københavns Kommune

Hun er ikke i tvivl om, hvor vigtig telefonlinjen er, og hun er glad for at kunne hjælpe.

- Mange udviklingshæmmede er ensomme, og de ved ikke rigtig, hvordan man skal kunne komme i kontakt med andre. Det kan være, man har været ked af det, og så har man brug for at snakke med en, som måske kan hjælpe en til en løsning, siger hun og fortsætter:

- Og det kan være en god ting, det kan være en, der har oplevet noget rigtig fedt, som vedkommende gerne vil dele med andre – så kan man ringe til Venskabslinjen.

Bag telefonlinjen står Hverdagsaktivisterne, der er en gruppe af mennesker, der arbejder frivilligt for at være mere synlige i samfundet, og samtidig vise at de på trods af handicap kan bidrage og være med til at gøre en forskel.

Læs også Handicappede, udsatte og sindslidende får igen sparekniven i København

Uddannet til at kunne hjælpe

Gruppen Hverdagsaktivisterne består af 50 frivillige med fysiske og psykiske handicap. De frivillige Hverdagsaktivister, der har valgt at være en del af Venskabslinjen, har deltaget i et intensivt kursusforløb.

På kurset er der blevet undervist i psykologi, teknik, håndtering af telefon, kommunikation, den gode samtale og takling af svære samtaler.

Hvilket alt sammen er noget, som de frivillige har brug for, når folk ringer indtil dem med store som små problemer. 

Læs også Mistillid til systemet: Handicappede vil væk fra deres kommuner

Sumer Mansoor, der er frivillig, siger selv, hun bliver glad, når hun er frivillig, fordi hun hjælper andre.

- Derhjemme på mit bosted keder jeg mig, hvis jeg ikke har noget at lave. Så kan jeg jo gå ture og være på mit bosted, men det er også kedeligt. Men nu så kan jeg jo være frivillig i Hverdagsaktivisterne efter mit arbejde, siger hun.

Venskabslinjen: 

  • Venskabslinjen er åben alle tirsdage og torsdage fra klokken 16.30 til 18.00.
  • Nummeret til linjen er 40 48 22 77


Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik