Ny elhavnebusrute overskrider budget med 15,5 millioner kroner

Fire nye stoppesteder på havnebusruten i Københavns Havn bliver væsentligt dyrere end først budgetteret. Flertal har tilført flere penge til at etablere de første tre.

Omstillingen af havnebusserne i Københavns Havn til grøn energi har budt på flere udfordringer, end Københavns Kommune og trafikselskabet Movia havde håbet på.

Mens de eldrevne havnebusser skulle have været på vandet og betjent københavnerne fra årsskiftet, har flere forsinkelser og coronavirus gjort, at de nye færger fortsat ikke er i brug.

Samtidig viser det sig, at de fire nye stoppesteder på havnebusruten bliver væsentligt dyrere end først budgetteret.

Ruten langs Københavns Havn skal udvides med stoppesteder ved Orientkaj i Nordhavn, ved Islands Brygge Syd, ved Enghave Brygge og senere hen ved Langelinie.

Nu har kommunen været nødsaget til at finde 9,2 millioner kroner ekstra til at etablere de første tre – og senere venter en ekstraudgift på næsten seks millioner kroner til stoppestedet ved Langelinie, som rådhuspolitikerne også skal afsætte, hvis man vælger at bygge det på et senere tidspunkt.

- Hele omstillingen af havnebusdriften har vist at være et noget vanskeligere projekt, end vi først havde håbet på, siger Socialdemokratiets gruppeformand Lars Weiss erkendende.

Han forklarer, at fordyrelsen især skal forklares med, at anlægsprojekter oven på vand er forbundet med en række usikkerheder og derfor kan være svære at budgettere.

- Det er selvfølgelig aldrig godt, når budgetterne ikke holder. Når vi som politikere i forhandlinger tager stilling til at afsætte penge, gør vi det jo med den forudsætning, at det holdes inden for det aftale budget. Men samtidig ved vi godt, at usikkerheden ved at bygge på vand er noget større end ved for eksempel daginstitutioner, siger han.

De grønne havnebusser

  • De nye havnebusser bliver 23,3 meter lange, 5,6 meter brede og 4,4 meter høje over vandlinjen.

 

  • De kommer til at sejle med en servicehastighed på 8 knob, hvilket svarer til cirka 14 kilometer i timen.

 

  • Havnebusserne er eldrevne, og de lader op med om natten, mens de i løbet af dagen supplerer op med el ved endestationerne i Teglholmen og Refshaleøen.

 

  • Bådene varmes op med biodiesel, der er væsentligt bedre for klimaet end almindelig diesel. De nuværende havnebusser har siden 1. januar 2018 sejlet på HVO for at sikre renere luft og mindre CO2-udledning.

 

Kilde: Movia

Yderligere en millionregning venter

Ved budgetvedtagelsen i 2019 anslog kommunen, at etableringen af de fire nye stoppesteder ville koste 18 millioner kroner.

I et svar på spørgsmål fra De Konservatives Jakob Næsager erkendte overborgmester Frank Jensen (S) dog i april måned, at det budget ikke ville holde.

Selvom ladeinfrastrukturen på stoppestederne havde vist sig nogle millioner kroner billigere end ventet, så ville hele projektet løbe op i en pris på 29,2 millioner kroner, lød svaret fra Frank Jensen.

En reel budgetoverskridelse på 15,5 millioner. Jakob Næsager og De Konservatives er dog fortsat fortalere for udvidelsen. 

- Vi har hele vejen igennem bedt om at få flere havnebusser og flere stoppesteder, så det bliver et reelt alternativt til biltrafik og den resterende kollektive transport. At projektet nu viser sig dyrere, rykker ikke ved vores opbakning til udvidelsen. Vi er derimod bekymrede over, at flertallet har syltet stoppestedet ved Langelinie, siger Jakob Næsager.

I første omgang har Københavns Kommune altså tilført projektet 9,2 millioner kroner ekstra til at få færdiggjort de tre nye stoppesteder ved Islands Brygge, Enghave Brygge og Nordhavn.

Langelinie-stoppestedet kan ifølge Lars Weiss fra Socialdemokratiet først bygges, når By & Havn har færdiggjort en modernisering af Langelinie Kaj. Her kræver det 5,7 millioner kroner ekstra at få det fjerde og sidste stoppested bygget; penge, der altså ikke er afsat endnu.

Forsinket omstilling af busruten i havnen

Elhavnebusserne, der i fremtiden skal betjene stoppestederne i Københavns Havn, skulle have været taget i brug ved årsskiftet, men i slutningen af oktober sidste år kom det frem, at produktionen på skibsværftet i Polen var ramt af forsinkelser.

Derfor blev datoen for ibrugtagelse af de nye havnebusser udskudt med tre og en halv måneder til midten af april.

Men på grund af coronakrisen er elhavnebusserne fortsat ikke i brug.

Denne måned testkøres de nye havnebusser op og ned langs Københavns Havn, og her har de allerede været involveret i det første trafikuheld, skrev Politiken den 7. maj. Her ramte en af de nye færger først den lille bro mellem Frederiksholm og Nyholm, inden den ramte en husbåd.

Den seneste melding fra Arriva, som leverer de eldrevne færger til Movia, er, at der fortsat ikke er sat en dato for ibrugtagelsen af elhavnebusserne.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik