Ny analyse puster liv i varm politisk kartoffel: - Det er fremtiden, mener overborgmester

Ny rapport konkluderer, at roadpricing kan løse københavnsk biltrængsel. Frank Jensen er begejstret, men Venstre skyder idéen ned og mener i det hele taget ikke, at trængslen i trafikken udgør et problem.

Trængslen på vejene i hovedstadsområdet er steget og steget over de seneste mange år, og når coronakrisen er overstået, forventes det, at udviklingen vil fortsætte.

Men nu viser en ny analyse, foretaget for Københavns Kommune, at man ved at indføre såkaldt roadpricing, bedre kendt som vejskat, kan reducere trængslen på vejene markant.

Ved at indføre betaling per kørte kilometer kan man i København reducere trafikken med 19 procent uden for myldretiden - og hele 33 procent i myldretiden, konkluderes det i analysen, som vækker stor begejstring hos overborgmester Frank Jensen (S).

- Vi har alt for meget trængsel. Vi taber alt for meget samfundsværdi ved at folk sidder i kø på vejene. Der skal man lave et andet afgiftssystem, som fremmer den grønne omstilling og en bedre byudvikling, siger Frank Jensen til TV 2 Lorry.

Frank Jensen drømmer om roadpricing i København.
Frank Jensen drømmer om roadpricing i København.
Foto: TV 2 Kosmopol

I den nye analyse er vejskatten gjort provenue-neutral forstået på den måde, at staten ikke tjener penge på ordningen.

Til gengæld for indførelsen af vejskat, der vil gælde i hele landet, fjerner man nemlig vægt- og registreringsafgiften på biler - og den løsning tiltaler overborgmesteren.

- Jeg synes, at roadpricing er fremtiden. Det, at vi i dag betaler så store afgifter for at købe en bil, er tosset i forhold til, at vi kan indrette systemet, så vi løser flere samfundsmæssige udfordringer, siger Frank Jensen.

V: En yderligere beskatning

Men hos Venstre deler man ikke overborgmesterens begejstring. Her er holdningen den stik modsatte.

- I Venstre har vi aldrig gået ind for roadpricing, og det gør vi heller ikke nu. Det er en yderligere beskatning, og de steder i udlandet, hvor man har forsøgt sig med det, har det alligevel ikke virket, siger Flemming Steen Munch, der er Venstres gruppeformand i Københavns Borgerrepræsentation, til TV 2 Lorry.

Flemming Steen Munch og Venstre bryder sig ikke om roadpricing.
Flemming Steen Munch og Venstre bryder sig ikke om roadpricing.
Foto: TV 2 Kosmopol

Selvom vejskatten er gjort provenue-neutral i analysen, så mener, Flemming Steen Munch, at han endnu har til gode at få fremlagt en model, som virker.

- Nu skal man aldrig sige aldrig. Kommer der et system, der modsvares af de mange afgifter, som bilisterne i forvejen betaler, så vil vi gerne være med til at diskutere det.

- Næste spørgsmål er, om det skal være i hele landet, eller om kun skal være københavnerne, der skal holde for, siger V-gruppeformanden.

Roadpricing skal ikke stå alene

Roadpricing skal dog ifølge Frank Jensen ikke stå alene, men ses i sammenhæng med udviklingsplanerne for hovedstaden og den kommende Lynetteholmen, der også vil skabe øget trafik.

Her går snakken på at indføre en Østlig Ringvej - også kendt som Havnetunnelen - og den kombination kan være løsningen på hovedstadens trængselsproblemer, mener overborgmesteren.

- Det giver jo ikke rigtigt mening, at en hovedstad og en storby som København skal have så meget gennemkørende trafik ind igennem, så derfor har vi brug for at kunne flytte trafikken fra Indre By og ud til en østlig omfartsvej. Og det er den kombination, som giver muligheden for at kunne skabe et bedre København med meget færre biler gennem byen, med mindre trængsel og bedre økonomi for hele samfundet, lyder det fra overborgmesteren.

I Venstre er gruppeformand Flemming Steen Munch grundlæggende uenig i præmissen om, at trængsel er et stort problem i hovedstaden.

- Vi synes ikke trængslen i København er alarmerende. Det er rigtigt, at der på få udvalgte tidspunkter er trængsel. Men hvis man undgår den allerværste myldretid, så er det altså ikke så svært at komme ind til København, siger han.

Nemmere sagt end gjort, konkluderer analyse

I den nye analyse, der er foretaget af rådgivningsfirmaerne MOE Tetraplan og Incentive, uddybes det da også, at indførelsen af vejskat kan være nemmere sagt end gjort.

- Det her er ikke bare en hyldevare, man bare lige kan tage ned - det her vil kræve et helt nyt IT-projekt, som skal udvikles og implementeres, siger Kristian Kolstrup, der er partner i Incentive og rådgiver i transport og samfundsøkonomi.

- Det er en kæmpe omlægning, der sker, som også vil have betydning for rigtigt mange menneskers dagligdag og virksomheders dagligdag og økonomi, tilføjer han.

Men omvendt er der også store fordele at hente, hvis man ønsker at mindske trængslen på vejene i København, vurderer Kristian Kolstrup.

- Folk, der har mulighed for det, vil vælge noget andet. På de korte ture er der nogle, der vil vælge at cykle. Og så viser vores analyse også, at der er langt flere, der vil vælge at køre sammen, end der er i dag, siger han.

Varm politisk kartoffel førhen

Roadpricing har efterhånden været diskuteret i mange år, og mange vil måske erindre, at det var et heftigt debatteret emne tilbage i 2011, hvor Socialdemokratiet og SF nær havde nær tabt valget i 2011 på grund af massiv modstand mod de to partiers dengang fælles forslag om en betalingsring i København.

Roadpricing som den nye analyse vurderer positivt for trængslen i København er dog baseret på, at ordningen med vejskat vil gælde hele landet - inddelt i forskellige priszoner pr. kørte kilometer afhængigt af, hvor i landet man kører.

I så fald roadpricing skal indføres, vil det i sidste ende kræve godkendelse fra Folketinget.

Men med den samlede pakke af fordele fra hovedstaden, er overborgmester Frank Jensen optimistisk.

- Her har vi altså sat gang i nogle Københavneranalyser, som gerne skulle føre projektet i samarbejde med Christiansborg videre, siger han.

Det nærmest evigt aktuelle spørgsmål om at lade det koste kroner og ører at køre på vejene er igen højt på den politiske dagsorden i København

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik