Ny aftale giver kommuner mulighed for at forbyde benzin- og dieselbiler

Flertal i Folketinget vil give kommuner flere muligheder for at regulere biltrafik med henblik på renere luft.

De politikere, der bliver valgt ved det kommende kommunalvalg, skal have flere muligheder for at begrænse bestemt biltrafik i deres byer med henblik på at få en renere luft. Det har et flertal i Folketinget aftalt.

Regeringen har sammen med sine støtteparti, SF, De Radikale og Enhedslisten, aftalt, at kommunerne skal have mulighed for at lave det, der hedder nul-emissionszoner, samt at de fem kommuner med miljøzoner kan skærpe kravene i de zoner.

Nul-emissionszoner er afgrænsede zoner i byområdet, hvor der som udgangspunkt kun må køre biler uden forbrændingsmotorer. Dermed er biler, der kører på benzin eller diesel, altså udelukket.

Der skal dog være undtagelser, så borgere og erhvervsdrivende med "legitime behov" kan køre i zonerne.

Det bliver ikke Folketinget, der skal beslutte, hvor disse zoner skal være. Det er derimod en mulighed, som kommunerne nu får.

Aftalen indeholder i alt fire lovforslag

• Miljøzoner. Lovforslaget forventes fremsat i januar i 2022 og træde i kraft senest 1. juli 2022. Herefter kan kommunalbestyrelserne i de fem store byer beslutte at skærpe deres miljøzoner.


• Sprøjteforbud. Lovforslaget forventes at træde i kraft 1. juli 2022, men forbuddet vil tidligst kunne have virkning fra 2023.


• Brændeovne. Lovforslaget forventes fremsat i februar 2022. Hvis det vedtages, kan kommunalbestyrelserne indføre et forbud med virkning fra 2024.


• Nulemissionszoner. Lovforslaget forventes fremsat i oktober 2022 og træde i kraft 1. januar 2023. Det er intentionen, at nulemissionszoner skal kunne have virkning fra og med 2025.


Kilde: Miljøministeriet


Kommuner må udvide krav

I dag har fem kommuner miljøzoner. Det er København, Frederiksberg, Aarhus, Odense og Aalborg. Her får kommunalbestyrelserne lov til at udvide kravene, så de også forhindrer kørsel med dieselbiler uden partikelfiltre.

Bilejere, der har en gammel dieselbil, som sender mange partikler ud i luften, og som har en lav indkomst får mulighed for at søge om penge til at monterer et partikelfilter til deres bil.

Hvis de gør det, kan de fortsætte med at køre i miljøzoner.

Med aftalen har regeringen fået flertal for sit udspil med initiativer, der skulle gøre det bedre at bo i byerne, som det præsenterede i maj.

- Luftforurening er skyld i, at tusindvis af danskere dør for tidligt hvert år.

- Derfor er jeg glad for, at regeringen og aftalepartierne er blevet enige om denne her aftale, der giver kommunerne bedre værktøjer i forhold til at bekæmpe blandt andet luftforurening, siger miljøminister Lea Wermelin i en pressemeddelelse.

Gamle brændeovne står for skud

Aftalen indeholder også andre elementer såsom, at kommunerne får mulighed for at forbyde brændeovne og pejse produceret før juni 2008 i områder, hvor der er fjernvarme eller naturgas.

Det skyldes, at de ældste brændeovne vurderes at udlede op til fem gange så mange partikler som nye brændeovne.

Aftalen indebærer også, at der indføres et forbud mod at sprøjte med glyfosat på en række offentlige og private arealer såsom veje, grus, stier, fortove og indkørsler.

/ritzau/

_

_


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik